Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów październik 2025
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama

Polacy utrzymają świąteczne wydatki na żywność na ubiegłorocznym poziomie. Najczęściej przeznaczą 200-300 zł na osobę

Podziel się
Oceń

Wiadomo już, ile pieniędzy Polacy chcą przeznaczyć na świąteczną żywność, w tym na napoje, w przeliczeniu na jedną osobę. 17,3 proc. badanych wyda średnio 200-300 zł. 13,9 proc. ankietowanych jest gotowych na kwotę powyżej 500 zł. 13,4 proc. respondentów jeszcze nie wie, jak głęboko sięgnie do portfela. Z kolei 12,5 proc. rodaków chciałoby się zamknąć w przedziale 150-200 zł, a 10,7 proc. – 300-400 zł. Deklarowane wydatki będą zbliżone do zeszłorocznych. Eksperci komentujący te wyniki zauważają, że z jednej strony inflacja zmusiła ludzi do oszczędności, ale z drugiej – producenci podejmowali różne działania mające na celu zmniejszenie wrażliwości konsumentów na wyższe ceny. Znawcy rynku wyliczają też, że czteroosobowa rodzina wyda w sumie na świąteczną żywność ok. 800-1200 zł.
Polacy utrzymają świąteczne wydatki na żywność na ubiegłorocznym poziomie. Najczęściej przeznaczą 200-300 zł na osobę

Źródło: pixabay

Na pytanie, które padło w najnowszym sondażu UCE RESEARCH i Grupy Offerista, o to, ile pieniędzy dany konsument chce wydać na świąteczną żywność (w tym na napoje bezalkoholowe) w przeliczeniu na jedną osobę, 17,3 proc. ankietowanych podało w odpowiedzi 200-300 zł. 13,9 proc. respondentów zadeklarowało ponad 500 zł. 13,4 proc. badanych jeszcze nie wie, ile zainwestuje. Z kolei 12,5 proc. Polaków chce się zamknąć w przedziale 150-200 zł, 10,7 proc. – 300-400 zł, 9,7 proc. – 400-500 zł, 9,3 proc. – 100-150 zł, a 8,1 proc. – 50-100 zł. Natomiast 2,8 proc. rodaków nic nie zapłaci za świąteczne art. spożywcze. Najmniej wskazań zyskały wydatki poniżej 50 zł (najniższa kwota do wyboru) – 2,3 proc. 

– Najczęściej deklarowana kwota to taka nasza średnia świąteczna. Według mnie, to ani dużo, ani mało. Oczywiście wszystko zależy od tego, na ile osób są organizowane święta i jak dana rodzina podchodzi do ich obchodzenia. Z badania wynika, że w tym roku więcej Polaków będzie chciało wydać 200-300 zł niż w ub.r. Wzrost rdr. wynosi kilka punktów procentowych. Ewidentnie świadczy to o tym, że Polacy – mimo spadającej inflacji – wciąż oszczędzają w sklepach – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista.

Prof. Elżbieta Mączyńska, prezes honorowy Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, zauważa, że w polskiej tradycji Wielkanoc jest obchodzona mniej wystawnie niż Boże Narodzenie. Nie upowszechnił się u nas też zwyczaj wręczania sobie prezentów wielkanocnych, co obniża wydatki na święta. – Stosunkowo niskie kwoty to też dowód na to, że Polacy rezygnują z nadmiernego, nieuzasadnionego wydawania pieniędzy, w tym w celu imponowania innym. Impulsem do tego była m.in. pandemia, która nauczyła społeczeństwo bardziej racjonalnego podejścia do gospodarowania domowym budżetem – komentuje ekspertka.

O kwocie 200-300 zł częściej mówią mężczyźni niż kobiety. Ponadto takiego wyboru dokonują przede wszystkim osoby w wieku 75-80 lat, z miesięcznymi dochodami netto na poziomie 3000-4999 zł i z wyższym wykształceniem. Przeważnie dotyczy to mieszkańców miast liczących od 50 tys. do 99 tys. ludności. Jak stwierdza Robert Biegaj, można z tego wyciągnąć wniosek, że statystyczna czteroosobowa rodzina wyda w tym roku na żywność i napoje bezalkoholowe ok. 800-1200 zł. 

– W zeszłym roku bardzo podobnie to wyglądało. To z kolei pokazuje, że Polacy nie chcą zbytnio podnosić swoich wydatków, chociaż zaczynają je trochę luzować. I to może być dobra wiadomość dla rynku i gospodarki, ale zobaczymy, co będzie dalej. Jak mówią ekonomiści, w drugiej połowie roku inflacja znowu pójdzie w górę. Słysząc, to statystyczny Kowalski nieco wyhamowuje z wydatkami na święta – zwraca uwagę ekspert z Grupy Offerista.

Respondenci zostali poproszeni o faktycznie poniesionych w zeszłym roku kosztów. 19,8 proc. badanych nie pamięta, ile pieniędzy wydało w przeliczeniu na jedną osobę. 13,6 proc. ankietowanych wybrało przedział 200-300 zł, 12,8 proc. – 150-200 zł, 11,9 proc. – 100-150 zł, a 6,3 proc. – 400-500 zł. Natomiast 2,9 proc. uczestników sondażu nie poniosło żadnego wydatku. Najmniej wskazań uzyskała kwota poniżej 50 zł – 2,4 proc. Jak ocenia dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, fakt, że co piąty Polak nie pamięta, ile pieniędzy wydał, to dobra informacja. Świadczy ona o tym, że konsumenci nie zaprzątają sobie głowy zeszłorocznymi liczbami i nie koncentrują się na nich. 

– To również pokazuje, że stajemy się społeczeństwem stabilnie konsumującym. Konsumpcjonizm, który był zauważalnym zjawiskiem jeszcze niedawno, teraz jest, nazwijmy to eufemistycznie, platformą codzienności. Oznacza to, że stać nas na to – zaznacza dr Faliński. 

Natomiast prof. Elżbieta Mączyńska dodaje, że zeszłoroczne wskazania są podobne do tegorocznych. Z jednej strony inflacja zmusiła ludzi do oszczędności, ale z drugiej – producenci podejmowali różne działania mające na celu zmniejszenie wrażliwości konsumentów na wyższe ceny. Te zabiegi związane były m.in. ze zmniejszaniem gramatury produktów przy jednoczesnym utrzymaniu ceny, tak by klient nie zorientował się lub przynajmniej łatwiej zaakceptował, że dany produkt podrożał.


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KlausTreść komentarza: Tu nie ma rosyjskiej narracji! To Banderowskie prowokacje by wciągnąć NATO i Polskę do nie naszej wojny!Data dodania komentarza: 17.09.2025, 12:04Źródło komentarza: Raport po ataku dronów: 60 proc. komentarzy w sieci powiela rosyjską narracjęAutor komentarza: OjciecTreść komentarza: Dobre dobre! Młode pokolenie ! A co ono reprezentuje? Zboczenia, używki wszelkiej maści, rozwiązłość seksualna do dewiacji włącznie, tępota intelektualna. Wizytówka jak nic! Tragedia i dramat!Data dodania komentarza: 17.09.2025, 12:02Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głosAutor komentarza: PiotrRZTreść komentarza: Ludzie wolą jeździć autem bo bilety MPK sa bardzo drogie, od tego zacznijcie zamiast bezsensownych artykułówData dodania komentarza: 13.09.2025, 17:50Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: JurekTreść komentarza: Jak się ktoś zajmie dojazdem np. z Racławówki do Rzeszowa na 6 rano, potem powrotem od 14:00 do 19:00, to zastanowię się nad przejściem na ZTM, tylko czemu jeszcze MPK mam po drodze? Po co dwóch prezesów do tego samego? A najlepszy jest MKS. Nie potraficie się dogadać co do jednej firmy? Rzeszowscy obywatele jeżdżą za darmo, MKS bierze słono, ZTM jak widać nie ma właściwego wpływu na zarząd miasta i ościenne gminy. Panie Burmistrz Boguchwały, może coś porobić z tematem należy, a Halo Rzeszów może zapyta Pana rządzącego i napisze.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 20:23Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: Porodówka w Bieszczadach ma zostaćTreść komentarza: Zachęcamy też do obejrzenia filmu gdzie tłumaczymy kulisy procesu zamykania porodówki na kanale youtubeData dodania komentarza: 8.09.2025, 16:45Źródło komentarza: Wiceminister zdrowia obiecuje ratowanie porodówki w Lesku. "Są gotowe pomysły na uratowanie"Autor komentarza: lózakTreść komentarza: Z Rejtana na Matuszczaka nie jedzie żaden autobus nie licząc linii 49 która jeździ w takich godzinach że jeździ pusty. Chcąc korzystać z super MPKu muszę sie przesiadać na Dąbrowskiego lub na Piłsudskiego, podróż trwa ponad godzinę, autem jade 20min w korkachData dodania komentarza: 8.09.2025, 12:52Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w Rzeszowie
Reklama
Reklama
Reklama