Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów

W najbliższe Black Friday 48 proc. konsumentów planuje zakupy wyłącznie online

Podziel się
Oceń

W tegoroczne Black Friday 48 proc. konsumentów planuje zakupy wyłącznie online - przekazano w analizie Exorigo-Upos, wskazując na dane firmy badawczej PMR Market Experts. Autorzy raportu ostrzegają przed cyberprzestępcami, którzy szczególnie w tym okresie intensyfikują swoje działania.
W najbliższe Black Friday 48 proc. konsumentów planuje zakupy wyłącznie online

Autor: PAP/Leszek Szymański

Zgodnie z badaniem PMR Market Experts, 48 proc. konsumentów w tym roku zamierza skorzystać z czarnopiątkowych okazji wyłącznie online, a 37 proc. planuje połączyć zakupy internetowe ze stacjonarnymi. Podkreślono, że Polacy podchodzą do zakupów z ostrożnością – 76 proc. sprawdza wiarygodność promocji, a 58 proc. przygotowuje listę zakupów, by skorzystać z okazji w sposób przemyślany.

Wskazali, że Black Friday jest "doskonałą okazją" nie tylko dla konsumentów, ale także dla cyberprzestępców, którzy szczególnie w tym okresie intensyfikują swoje działania. Do najczęstszych oszustw należą fałszywe sklepy internetowe, które wyglądają profesjonalnie, ale w rzeczywistości mają na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy.

Innym zagrożeniem są fałszywe promocje, które polegają na tym, że ceny produktów są zawyżane przed obniżką, by pozornie dawać wrażenie atrakcyjnej oferty. Kolejną pułapkę stanowią fałszywe kody rabatowe, które mogą prowadzić do podania danych osobowych lub karty płatniczej. "Przed decyzją o skorzystaniu z kuponu, warto upewnić się, że pochodzi on z wiarygodnego źródła, np. oficjalnego newslettera sklepu" - podkreślili autorzy raportu.

Zaznaczyli, że równie niebezpieczny jest phishing, który polega na próbie wyłudzenia danych za pomocą fałszywych wiadomości zawierających linki prowadzące do witryn podszywających się pod znane sklepy. Wskazano, że aby uniknąć takich zagrożeń, warto dokładnie sprawdzać adres platformy. "Przede wszystkim należy upewnić się, że zaczyna się on od „https”, co oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Dodatkowo dobrym pomysłem jest zweryfikowanie opinii innych klientów w wyszukiwarce lub na portalach społecznościowych" - radzą autorzy raportu.

Zauważyli również, że podczas finalizacji zakupów w sieci warto zadbać o bezpieczne metody płatności, takie jak BLIK, PayPal czy wirtualne karty płatnicze, które pozwalają na realizowanie transakcji bez konieczności udostępniania pełnych danych.

Cytowany w informacji Przemysław Łukaszewski z Exorigo-Upos zwrócił uwagę, że w przypadku, gdy sklep wymaga podania danych karty, należy upewnić się, że strona korzysta z zabezpieczeń SSL, co można rozpoznać po ikonie kłódki w pasku adresu. "To podstawowy standard szyfrowania, który chroni przed przechwyceniem danych podczas ich przesyłania. Dodatkowo można aktywować dwustopniowe uwierzytelnianie, które stanowi bardzo skuteczną metodę ochrony konta przed nieautoryzowanym dostępem. Nawet jeśli ktoś zdobędzie do niego hasło, nadal będzie musiał przejść przez dodatkowy krok, np. potwierdzenie kodem SMS" - powiedział.

Autorzy zauważyli, że warto również rozważyć opcję dostawy do punktu odbioru lub automatu paczkowego. Pozwala to na ograniczenie udostępnianych danych i zmniejszenie ryzyka, że informacje trafią w niepowołane ręce.

"Kluczowe jest regularne aktualizowanie przeglądarki internetowej, systemu operacyjnego oraz aplikacji. Aktualizacje często zawierają łatki zabezpieczeń, które chronią przed nowymi zagrożeniami, co może zapobiec atakom cyberprzestępców" - podsumowali.

Exorigo-Upos S.A. to zespół 1000 ekspertów, którzy dostarczają rozwiązania IT. 

(PAP)


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: kolejarzTreść komentarza: tęczowy rafał , tęczowi kibice resovi ukrywający sie pod postacią twardzieli w dresachData dodania komentarza: 30.04.2025, 12:40Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: a jest jakis poseł który coś zrobił dla Podkarpacia? Oprócz wstydu ?Data dodania komentarza: 30.04.2025, 12:39Źródło komentarza: Radni PiS przegłosowali stanowisko Sejmiku. Poseł Gawlik: To polityka uprawiana na kłamstwie!Autor komentarza: NNTreść komentarza: To gawlik jest posłem? Człowiek całe życie się uczy. Nigdy nie słyszałem o nim żeby coś tu robił dla Rzeszowa czy Podkarpackiego wogóleData dodania komentarza: 28.04.2025, 18:51Źródło komentarza: Radni PiS przegłosowali stanowisko Sejmiku. Poseł Gawlik: To polityka uprawiana na kłamstwie!Autor komentarza: gośćTreść komentarza: jaki klub takie hasła !Data dodania komentarza: 26.04.2025, 11:06Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: czfTreść komentarza: Biały terror zaczął się o rok wcześniej niż czerwony i pochłonął więcej ofiar, mordowanych w o wiele bardziej brutalny sposób. Na początku rewolucja była w rzeczywistości zbyt łaskawa i naiwna. Bolszewicy wielokrotnie okazywali wielkoduszność i pozwalali znanym i aktywnym kontrrewolucjonistom odejść wolno, tak jak np. gen. Piotr Krasnow, którego puszczono wolno za obietnicę, że nie będzie walczył przeciwko rządowi, a który potem natychmiast złamał swoją obietnicę, a potem zaś kolaborował z nazistami. Czerezwyczajki stanowiły przykrą konieczność w obliczu krwawego oporu ancien regime'u. p. art. „10 najczęstszych kłamstw na temat Rewolucji Październikowej” na naszej stronie, kłamstwo nr 4 – w dalszej części cytubemy także Marka Twaina czy gen. Gravesa z USA albo amerykańskiego ambasadoraData dodania komentarza: 24.04.2025, 08:35Źródło komentarza: Komunistyczna propaganda na ulicach Rzeszowa. Wiemy, kto za tym stoi!Autor komentarza: PogromcaRedaktorkowTreść komentarza: ale chłam, dobrze że czerwony front trzyma poziom w przeciwieństwie do dzisiejszego dziennikarstwaData dodania komentarza: 24.04.2025, 00:35Źródło komentarza: Komunistyczna propaganda na ulicach Rzeszowa. Wiemy, kto za tym stoi!
Reklama
Reklama
ReklamaAdvertisement
Reklama