Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Eco Energy 24 – klimatyzacja Rzeszów
Reklama poseł Adam Dziedzic

Program "Mój Rower Elektryczny" wyczerpie się w kilka godzin?

Podziel się
Oceń

Program "Mój Rower Elektryczny" to rządowa inicjatywa mająca na celu promocję ekologicznych środków transportu oraz zmniejszenie emisji spalin i zanieczyszczeń w Polsce. Projekt, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), oferuje dofinansowanie do zakupu rowerów elektrycznych, rowerów transportowych typu cargo oraz elektrycznych wózków rowerowych.

Aktualne założenia programu

Po konsultacjach społecznych zakończonych w pierwszym kwartale 2025 roku, NFOŚiGW pracuje nad ostateczną wersją programu, który ma ruszyć w II kwartale 2025 roku. Obecna wersja programu znacząco różni się od pierwotnych założeń z 2024 roku - zmniejszono zarówno budżet, jak i wysokość dofinansowania.

Program "Mój Rower Elektryczny" będzie realizowany w latach 2025-2029, z budżetem wynoszącym 50 mln złotych. Środki te mają wystarczyć na dofinansowanie zakupu co najmniej 17 333 pojazdów elektrycznych. Przy tak ograniczonej puli środków eksperci przewidują, że program może wyczerpać się bardzo szybko, nawet w ciągu kilku godzin od uruchomienia.

Wysokość dofinansowania

W ramach programu można uzyskać refundację do 50% kosztów zakupu roweru elektrycznego, jednak z pewnymi ograniczeniami:

  • Maksymalnie 2500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych
  • Maksymalnie 4500 zł dla rowerów cargo i elektrycznych wózków rowerowych

To znacząca zmiana w porównaniu do pierwotnego projektu z 2024 roku, który zakładał dofinansowanie na poziomie 5000 zł dla standardowych rowerów i 9000 zł dla rowerów cargo.

Kto może skorzystać z programu?

Beneficjentami programu mogą być wyłącznie osoby fizyczne. 

Jest to kolejna zmiana w stosunku do pierwotnych założeń, które przewidywały możliwość skorzystania z dofinansowania również przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą z odpowiednimi kodami PKD.

Jeśli więc kupiłeś rower elektryczny na firmę, to wg założeń nowego programu nie uzyskasz refundacji części kosztów.

Warunki uzyskania dofinansowania

Aby otrzymać dofinansowanie, należy spełnić szereg warunków technicznych i formalnych:

  1. Rower musi być nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu
  2. Pojazd musi pochodzić od producenta z siedzibą w kraju Unii Europejskiej
  3. Rower musi być wyposażony w akumulator o pojemności minimum 10Ah
  4. Pojazd musi mieć minimalny zasięg wspomagania wynoszący 50 km
  5. Bateria roweru musi być ładowana przy pomocy standardowego domowego gniazdka elektrycznego
  6. Rower należy kupić na własność (nie może pochodzić z leasingu)
  7. Pojazd należy zarejestrować i oznakować specjalnym numerem umieszczonym na ramie

Jak działa program?

Program będzie działał w formie refundacji, co oznacza, że najpierw trzeba zakupić rower za pełną kwotę, a następnie złożyć wniosek o dofinansowanie. Co ciekawe, program będzie działać wstecznie i obejmować zakupy dokonane od 4 lipca 2024 roku.

Nabór wniosków ma ruszyć w II kwartale 2025 roku i będzie prowadzony w trybie ciągłym do wyczerpania środków, ale nie później niż do 30 maja 2029 roku. Biorąc pod uwagę ograniczony budżet i potencjalnie duże zainteresowanie, eksperci zalecają szybkie działanie po uruchomieniu programu.

Cele programu

Głównym celem programu "Mój Rower Elektryczny" jest obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie, promocja dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu. Według szacunków, program ma pozwolić na zmniejszenie emisji CO₂ w Polsce o minimum 8085 Mg rocznie.

Program wpisuje się w szersze działania rządu mające na celu przekonanie Polaków do rezygnacji z aut spalinowych i komunikacji miejskiej na rzecz ekologicznych środków transportu.

Mimo zmniejszenia budżetu i wysokości dofinansowania w porównaniu do pierwotnych założeń, program "Mój Rower Elektryczny" stanowi istotny krok w kierunku promocji elektromobilności i ekologicznych form transportu w Polsce.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: ResoviakTreść komentarza: Osobowość?! Dobre! :):):)Miasto oszołomów, zlodzieji, banderowców i cwaniaków ze wsi!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:12Źródło komentarza: Rusza głosowanie na „Osobowość Rzeszowa 2025"Autor komentarza: lózakTreść komentarza: mieszkańcy Budziwoja znów wniosą protest bo wolą stać w korkachData dodania komentarza: 11.12.2025, 13:11Źródło komentarza: Baranówki będą bezpieczne! Połączenie Krakowskiej z Warszawska ma kosztować 262 mln zł!Autor komentarza: lózakTreść komentarza: A co niby Feliks Dymnicki ma do tego?Data dodania komentarza: 11.12.2025, 13:10Źródło komentarza: ks. Feliks Dymnicki - filantrop i przyjaciel młodzieżyAutor komentarza: MarekTreść komentarza: Artykuł wprowadza w błąd - zamordowana dziewczyna nie była mężatką. Co do wyroku, jak najbardziej słusznyData dodania komentarza: 11.12.2025, 08:50Źródło komentarza: Dożywocie za zabójstwo szwagierki z pobudek seksualnych. Wyrok dla Grzegorza B.Autor komentarza: HankaTreść komentarza: Karma, koce, drapaki każda pomoc się liczy!!!Data dodania komentarza: 10.12.2025, 10:22Źródło komentarza: Ostatnie dni zbiórki Fundacji AS KIER dla rzeszowskiego "Kundelka"Autor komentarza: DominikaTreść komentarza: Świetna wiadomość dla mieszkańców Baranówki i Przybyszówki! Lepszy dojazd do stref przemysłowych i komfortowe połączenia z głównymi ulicami miastaData dodania komentarza: 10.12.2025, 10:20Źródło komentarza: ks. Feliks Dymnicki - filantrop i przyjaciel młodzieży
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama