Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów październik 2025
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Eco Energy 24 – klimatyzacja Rzeszów

Program "Mój Rower Elektryczny" wyczerpie się w kilka godzin?

Podziel się
Oceń

Program "Mój Rower Elektryczny" to rządowa inicjatywa mająca na celu promocję ekologicznych środków transportu oraz zmniejszenie emisji spalin i zanieczyszczeń w Polsce. Projekt, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), oferuje dofinansowanie do zakupu rowerów elektrycznych, rowerów transportowych typu cargo oraz elektrycznych wózków rowerowych.

Aktualne założenia programu

Po konsultacjach społecznych zakończonych w pierwszym kwartale 2025 roku, NFOŚiGW pracuje nad ostateczną wersją programu, który ma ruszyć w II kwartale 2025 roku. Obecna wersja programu znacząco różni się od pierwotnych założeń z 2024 roku - zmniejszono zarówno budżet, jak i wysokość dofinansowania.

Program "Mój Rower Elektryczny" będzie realizowany w latach 2025-2029, z budżetem wynoszącym 50 mln złotych. Środki te mają wystarczyć na dofinansowanie zakupu co najmniej 17 333 pojazdów elektrycznych. Przy tak ograniczonej puli środków eksperci przewidują, że program może wyczerpać się bardzo szybko, nawet w ciągu kilku godzin od uruchomienia.

Wysokość dofinansowania

W ramach programu można uzyskać refundację do 50% kosztów zakupu roweru elektrycznego, jednak z pewnymi ograniczeniami:

  • Maksymalnie 2500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych
  • Maksymalnie 4500 zł dla rowerów cargo i elektrycznych wózków rowerowych

To znacząca zmiana w porównaniu do pierwotnego projektu z 2024 roku, który zakładał dofinansowanie na poziomie 5000 zł dla standardowych rowerów i 9000 zł dla rowerów cargo.

Kto może skorzystać z programu?

Beneficjentami programu mogą być wyłącznie osoby fizyczne. 

Jest to kolejna zmiana w stosunku do pierwotnych założeń, które przewidywały możliwość skorzystania z dofinansowania również przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą z odpowiednimi kodami PKD.

Jeśli więc kupiłeś rower elektryczny na firmę, to wg założeń nowego programu nie uzyskasz refundacji części kosztów.

Warunki uzyskania dofinansowania

Aby otrzymać dofinansowanie, należy spełnić szereg warunków technicznych i formalnych:

  1. Rower musi być nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu
  2. Pojazd musi pochodzić od producenta z siedzibą w kraju Unii Europejskiej
  3. Rower musi być wyposażony w akumulator o pojemności minimum 10Ah
  4. Pojazd musi mieć minimalny zasięg wspomagania wynoszący 50 km
  5. Bateria roweru musi być ładowana przy pomocy standardowego domowego gniazdka elektrycznego
  6. Rower należy kupić na własność (nie może pochodzić z leasingu)
  7. Pojazd należy zarejestrować i oznakować specjalnym numerem umieszczonym na ramie

Jak działa program?

Program będzie działał w formie refundacji, co oznacza, że najpierw trzeba zakupić rower za pełną kwotę, a następnie złożyć wniosek o dofinansowanie. Co ciekawe, program będzie działać wstecznie i obejmować zakupy dokonane od 4 lipca 2024 roku.

Nabór wniosków ma ruszyć w II kwartale 2025 roku i będzie prowadzony w trybie ciągłym do wyczerpania środków, ale nie później niż do 30 maja 2029 roku. Biorąc pod uwagę ograniczony budżet i potencjalnie duże zainteresowanie, eksperci zalecają szybkie działanie po uruchomieniu programu.

Cele programu

Głównym celem programu "Mój Rower Elektryczny" jest obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie, promocja dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu. Według szacunków, program ma pozwolić na zmniejszenie emisji CO₂ w Polsce o minimum 8085 Mg rocznie.

Program wpisuje się w szersze działania rządu mające na celu przekonanie Polaków do rezygnacji z aut spalinowych i komunikacji miejskiej na rzecz ekologicznych środków transportu.

Mimo zmniejszenia budżetu i wysokości dofinansowania w porównaniu do pierwotnych założeń, program "Mój Rower Elektryczny" stanowi istotny krok w kierunku promocji elektromobilności i ekologicznych form transportu w Polsce.


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: PiotrRZTreść komentarza: Ludzie wolą jeździć autem bo bilety MPK sa bardzo drogie, od tego zacznijcie zamiast bezsensownych artykułówData dodania komentarza: 13.09.2025, 17:50Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: JurekTreść komentarza: Jak się ktoś zajmie dojazdem np. z Racławówki do Rzeszowa na 6 rano, potem powrotem od 14:00 do 19:00, to zastanowię się nad przejściem na ZTM, tylko czemu jeszcze MPK mam po drodze? Po co dwóch prezesów do tego samego? A najlepszy jest MKS. Nie potraficie się dogadać co do jednej firmy? Rzeszowscy obywatele jeżdżą za darmo, MKS bierze słono, ZTM jak widać nie ma właściwego wpływu na zarząd miasta i ościenne gminy. Panie Burmistrz Boguchwały, może coś porobić z tematem należy, a Halo Rzeszów może zapyta Pana rządzącego i napisze.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 20:23Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: Porodówka w Bieszczadach ma zostaćTreść komentarza: Zachęcamy też do obejrzenia filmu gdzie tłumaczymy kulisy procesu zamykania porodówki na kanale youtubeData dodania komentarza: 8.09.2025, 16:45Źródło komentarza: Wiceminister zdrowia obiecuje ratowanie porodówki w Lesku. "Są gotowe pomysły na uratowanie"Autor komentarza: lózakTreść komentarza: Z Rejtana na Matuszczaka nie jedzie żaden autobus nie licząc linii 49 która jeździ w takich godzinach że jeździ pusty. Chcąc korzystać z super MPKu muszę sie przesiadać na Dąbrowskiego lub na Piłsudskiego, podróż trwa ponad godzinę, autem jade 20min w korkachData dodania komentarza: 8.09.2025, 12:52Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w Rzeszowie Ł Autor komentarza: RedaktorzynaTreść komentarza: Szanowny Pan nie dość, że bezczelny, to jeszcze chyba ślepy? Nie potrafił doczytać, iż tekst jest napisany na temat BADAŃ. Wystarczyło doczytać i zrozumieć. redaktorzyna pisze o tym na początku "Przed Warszawą, Gdańskiem czy Krakowem – tak uplasował się Rzeszów w najnowszym rankingu Business Insidera dotyczącym jakości życia w polskich miastach. Drugie z szesnastu możliwych miejsc to bardzo wysoki wynik, zwłaszcza, że od zwycięskich Katowic Rzeszów dzieli zaledwie jeden punkt." i na końcu: "Ranking Business Insidera opiera się na danych Głównego Urzędu Statystycznego, Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz portalu morizon"Data dodania komentarza: 3.09.2025, 21:10Źródło komentarza: Rzeszów jednym z najlepszych miast do życia w Polsce. Przed Warszawą Krakowem czy WrocławiemAutor komentarza: lózakTreść komentarza: i dlatego w tym dobrobycie utrzymujemy nierentowne placówki zamiast dołożyć kasę do dobrze prosperujących żeby było jeszcze lepiejData dodania komentarza: 3.09.2025, 09:57Źródło komentarza: Szpital w Lesku na kolejny miesiąc zawiesił działalność porodówki
Reklama
Reklama
Reklama