Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama Powiat Rzeszowski

Budowa S19 w Babicy. Karpatka już z tarczą. Zobaczcie zdjęcia

Podziel się
Oceń

Na placu budowy drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą trwa montaż maszyny TBM, która w tym roku rozpocznie drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu. Karpatka złożona jest już w 65 proc. Za nami ważny punkt w budowie maszyny - montaż tarczy skrawającej ważącej 400 t!
Budowa S19 w Babicy. Karpatka już z tarczą. Zobaczcie zdjęcia

Źródło: GDDKiA Rzeszów

Po wyzwaniu, jakim był transport Karpatki - taką nazwę dla maszyny drążącej wybrali w głosowaniu internauci - nadszedł czas na jej montaż. Do przenoszenia elementów wykorzystywane były dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t. Teraz oba zastosowano do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są podstawowe dane dot. samej maszyny: średnica - 15,16 metra, masa całkowita - 4367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM (tunnel boring machine) będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton.

Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie ok. czterech miesięcy.  Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Kolejnym krokiem w składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Planujemy, że TBM rozpocznie drążenie tunelu w III kwartale br., a zakończy w II połowie 2025 r.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

Tunel 

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa. Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. 

Hala prefabrykacji tubingów 

Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień. Cykl produkcji prefabrykatu od przygotowania formy do rozformowania gotowego elementu trwa około 8-9 godzin (jest to czas wraz z dojrzewaniem betonu). Tak krótki czas wytworzenia elementu uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której element przebywa przez 6-8 godzin. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu. Według założeń dzienna średnia wydajność produkcyjna to 50 segmentów, czyli pięć pełnych pierścieni - 10 metrów bieżących tunelu. Do wytworzenia jednego pierścienia składającego się z 10 prefabrykatów potrzeba 53m3 betonu, a jego dzienne zużycie to średnio 270 m3. Waga jednego pełnego pierścienia obudowy tunelu to około 132 t, a jednego segmentu/tubingu do 14 t. Pierścienie są standardowo wytwarzane z betonu C50/60, a przy przejściach poprzecznych z betonu wyższej klasy C60/75. 

Zakres prac 

Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Poza odcinkiem tunelowym odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich. Oprócz tunelu o długości ponad 2 km, powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem). Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. 

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.

Powiązane galerie zdjęć:

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: kolejarzTreść komentarza: będą odganiać ruskich różańcemData dodania komentarza: 22.04.2024, 20:33Źródło komentarza: Wojownicy Maryi maszerują przez Rzeszów! [FOTO]Autor komentarza: Kazimierz SikoraTreść komentarza: Kurier Błażowski nr 195 grudzień 2023. pdf Monument w Rzeszowie. Motto: Upamiętnia wydarzenia i ich ofiary – inspiratorzy jego budowy przypisali mu ideę (obecną w treści jego imienia) w niezgodzie z prawdą historyczną. Wydarzenia Ropczyckie poprzedzi- ły Wielki Strajk Chłopski z 16-25 sierpnia 1937 r. (obszernie opisany w Internecie) – wydarzenia przykre dla nas wszystkich. Wynikiem licz- nych starć buntujących się chłopów były ofiary – 44. zabitych, wielu ran- nych i ok. pięciu tys. aresztowanych. W poprzednim Kurierze (nr 194) cy- tuję aut. Grażyna Woźna – „inspira - torami powstania ropczyckiego byli prowokatorzy ludowi oraz komuniści nielegalnie działający w strukturach partii chłopskich i Związku Młodzie- ży Wiejskiej Wici”. Moim zdaniem (K.S.) i zdaniem wielu,, Wydarzenia ropczyckie” i,,Wielki Strajk”, były sa- moistnym buntem chłopskim. Jeżeli brali w nich udział nieliczni komu- nizujący chłopi, to nie oni byli solą tych pamiętnych wydarzeń. Tutaj myśl ks. Mieczysława Malińskiego w,, Życiorysie Karola Wojtyły” str. 13 (wyd. I.) -,, … . Czytaj wprowadzenie w Kurierze Błażowskim nr 194 listopad 2023.pdfData dodania komentarza: 21.04.2024, 16:59Źródło komentarza: Waldemar Szumny z PiS. Rzeszowski pomnik powinien zostaćAutor komentarza: wieslawTreść komentarza: Czy Maryja POTRZEBOWAŁA kiedykolwiek jakichś wojowników ? Ludzie opamiętajcie się, mówię to do tych wierzących. Ci wojownicy sprawiają wrażenie mafii rosyjskiej która ochraniała w latach dziewięćdziesiątych każdy lokal gastronomiczny lub sklep. Czy wam się te mózgi zupełnie polasowały?Data dodania komentarza: 20.04.2024, 13:12Źródło komentarza: Wojownicy Maryi maszerują przez Rzeszów! [FOTO]Autor komentarza: 2137Treść komentarza: XDData dodania komentarza: 20.04.2024, 12:28Źródło komentarza: Wojownicy Maryi maszerują przez Rzeszów! [FOTO]Autor komentarza: franek kimonoTreść komentarza: Ciekawy jestem czy ci " wojownicy" maryi" tak licznie zgłoszą się do poboru wojskowego w razie zagrożenia ze strony rosji :):)Data dodania komentarza: 20.04.2024, 11:46Źródło komentarza: Wojownicy Maryi maszerują przez Rzeszów! [FOTO]Autor komentarza: BlaTreść komentarza: A jak robią drogi i leją asfalt w listopadzie, grudniu bo inaczej pieniądze by przepadły to wtedy nie musi być odpowiednich warunków i temperatury? A poza tym można takie rzeczy robić w godz 10-14 bo wtedy jest najmniejszy ruch - wszyscy już dojechali do pracy i jeszcze nie zaczęli z niej wyjeżdżać. Tęgie głowy z miasta które zwie się "stolicą innowacji" nie mają badań kiedy się ruch zmniejsza po porannym szczycie?Data dodania komentarza: 20.04.2024, 00:09Źródło komentarza: Potężne korki. W godzinach szczytu remontują drogi
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama