Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów październik 2025
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama

Wiadukt Wyspiańskiego-Hoffmanowej tylko dla pieszych, rowerzystów i autobusów?

Podziel się
Oceń

Około 400 uwag wpłynęło do rzeszowskiego Ratusza w ramach konsultacji społecznych dot. budowy nowego układu komunikacyjnego w centrum miasta. Czego dotyczyły?
Wiadukt Wyspiańskiego-Hoffmanowej tylko dla pieszych, rowerzystów i autobusów?

Źródło: archiwum Halo Rzeszów

Budowa wiaduktu łączącego ulicę Wyspiańskiego z Hoffmanowej w Rzeszowie jest tematem, który budzi duże emocje wśród mieszkańców miasta. Jedni uważają, że inwestycja ta poprawi komunikację w tej części miasta i zmniejszy korki, inni zaś obawiają się, że wiadukt zniszczy charakter osiedla i pogorszy jakość życia mieszkańców.

Zgodnie z planami władz miasta, wiadukt będzie miał długość około 256 metrów i będzie przebiegał nad torami kolejowymi łączącymi Rzeszów z Jasłem. Na wiadukcie przewidziane są dwa pasy ruchu dla samochodów, jeden pas dla autobusów oraz chodniki i ścieżki rowerowe. Wiadukt będzie połączony z ulicą Wyspiańskiego na wysokości skrzyżowania z ulicą Wita Stwosza, a z ulicą Hoffmanowej na wysokości skrzyżowania z ulicą Mochnackiego. Miasto zamierza przeznaczyć kwotę ok. 2,3 mln zł na dokumentację projektową. Najpierw jednak, w konsultacjach społecznych, zapytało o zdanie samych rzeszowian.

Wiadukt "kością niezgody"...

Nie wszyscy mieszkańcy Rzeszowa są jednak przychylni tej inwestycji. Część z nich uważa, że wiadukt zniszczy charakter osiedla Pułaskiego. Pojawiają się obawy, że budowa wiaduktu spowoduje zwiększenie ruchu samochodowego i hałasu w tej części miasta. Koncepcja nowego układu komunikacyjnego zakłada wyburzenia, przecięcie wielopasmową drogą dobrze zaprojektowanego, modernistycznego osiedla z infrastrukturą, która od czasów powstania tego miejsca służy dla dobra wszystkich mieszkańców miasta (taką jak kompleks basenów, obiekty sportowe, pawilony, szkoły, żłobki, przedszkola, parki, obiekty zabytkowe oraz zieleń miejska). Miasto planuje tą inwestycją wdrożyć ruch samochodowy do ścisłego centrum i wąskich uliczek śródmieścia. Sama planowana trasa urywa się dosłownie 10 metrów od osiedlowego przedszkola, gdzie jest zwężenie i gdzie będą kumulować się korki. 

Więcej pisaliśmy o tym w artykule: 50 metrów od szkoły i 10 metrów od przedszkola. Nowy wiadukt w centrum Rzeszowa budzi kontrowersje.

Temat budowy wiaduktu przez środek os. Pułaskiego stał się elementem publicznej debaty, która swoim zasięgiem wykroczyła poza granice miasta. Sprawą, oprócz konkluzji publicystów z portalu SmogLab.pl zajęli się też Muzealnicy - jedyna grupa zawodowa wpisana na światową listę UNESCO, którzy apelują do specjalistów sprawach dostępności, architektury, urbanistyki miast o zatrzymanie lub zmianę planowanej inwestycji.

A może lepiej rozwiązać problem na Langiewicza?

W zakończonych konsultacjach społecznych mieszkańcy Rzeszowa zgłosili ok. 400 uwag, wniosków i sugestii. - Obecnie grupujemy wszystko według konkretnej specyfikacji, a następnie przekażemy wnioski do Miejskiego Zarządu Dróg, prosząc o zajęcie stanowiska - wyjaśnia Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. 

- Wśród uwag pojawiły się sugestie, żeby zrezygnować z tej inwestycji - zauważa urzędnik. - Inne wnioski dot. np. zbudowania przeprawy nad torami tylko dla pieszych, rowerzystów i autobusów - przekazuje.

W konsultacjach społecznych swoje pozytywne wnioski składali m.in. mieszkańcy osiedli Kmity, Kotuli, czy Krakowskiej Południe. - To zrozumiałe, że to właśnie im zależy na najszybszej przeprawie do centrum miasta - mówi, uzupełniając, że "były też sugestie, aby w pierwszej kolejności zająć się wypracowaniem rozwiązania korków na ul. Langiewicza". Tam występuje niemal identyczna sytuacja, co na przejeździe kolejowym na ul. ks. Jałowego. - Tu też występują również pewne konflikty, choćby budowa bezsensownej nowej ul. Zofii Chrzanowskiej. Jednak uważam, że jest to najlepsza alternatywa w tym momencie dla mieszkańców Pułaskiego, Kmity i Staroniwy - twierdzi Michał Sowa, przewodniczący Rady Osiedla Pułaskiego. Tutaj jednak tez nie ma ostatecznej decyzji czy będzie to tunel pod torami, czy też wiadukt. 

Budowa wiaduktu jest planowana na lata 2027-2029. Koszt inwestycji szacowany jest na tę chwilę na ok. 130 milionów złotych. Decyzja o rozpoczęciu budowy wiaduktu zostanie podjęta po zakończeniu konsultacji społecznych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń. - Jeżeli zapadnie decyzja, to chcemy, aby dokumentacja projektowa powstała do połowy przyszłego roku - przekazuje Artur Gernand.


Napisz komentarz

Komentarze

Tarnów to Jasło? 24.11.2023 10:03
Wiadukt będzie nad linią kolejową Rzeszów - Jasło, a nie Rzeszów - Tarnów.

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KlausTreść komentarza: Tu nie ma rosyjskiej narracji! To Banderowskie prowokacje by wciągnąć NATO i Polskę do nie naszej wojny!Data dodania komentarza: 17.09.2025, 12:04Źródło komentarza: Raport po ataku dronów: 60 proc. komentarzy w sieci powiela rosyjską narracjęAutor komentarza: OjciecTreść komentarza: Dobre dobre! Młode pokolenie ! A co ono reprezentuje? Zboczenia, używki wszelkiej maści, rozwiązłość seksualna do dewiacji włącznie, tępota intelektualna. Wizytówka jak nic! Tragedia i dramat!Data dodania komentarza: 17.09.2025, 12:02Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głosAutor komentarza: PiotrRZTreść komentarza: Ludzie wolą jeździć autem bo bilety MPK sa bardzo drogie, od tego zacznijcie zamiast bezsensownych artykułówData dodania komentarza: 13.09.2025, 17:50Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: JurekTreść komentarza: Jak się ktoś zajmie dojazdem np. z Racławówki do Rzeszowa na 6 rano, potem powrotem od 14:00 do 19:00, to zastanowię się nad przejściem na ZTM, tylko czemu jeszcze MPK mam po drodze? Po co dwóch prezesów do tego samego? A najlepszy jest MKS. Nie potraficie się dogadać co do jednej firmy? Rzeszowscy obywatele jeżdżą za darmo, MKS bierze słono, ZTM jak widać nie ma właściwego wpływu na zarząd miasta i ościenne gminy. Panie Burmistrz Boguchwały, może coś porobić z tematem należy, a Halo Rzeszów może zapyta Pana rządzącego i napisze.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 20:23Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: Porodówka w Bieszczadach ma zostaćTreść komentarza: Zachęcamy też do obejrzenia filmu gdzie tłumaczymy kulisy procesu zamykania porodówki na kanale youtubeData dodania komentarza: 8.09.2025, 16:45Źródło komentarza: Wiceminister zdrowia obiecuje ratowanie porodówki w Lesku. "Są gotowe pomysły na uratowanie"Autor komentarza: lózakTreść komentarza: Z Rejtana na Matuszczaka nie jedzie żaden autobus nie licząc linii 49 która jeździ w takich godzinach że jeździ pusty. Chcąc korzystać z super MPKu muszę sie przesiadać na Dąbrowskiego lub na Piłsudskiego, podróż trwa ponad godzinę, autem jade 20min w korkachData dodania komentarza: 8.09.2025, 12:52Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w Rzeszowie
Reklama
Reklama
Reklama