Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Eco Energy 24 – klimatyzacja Rzeszów

Rzeszów. Szpetne reklamy w końcu znikną z przestrzeni miejskiej? Trwają prace nad uchwałą krajobrazową

Podziel się
Oceń

Centrum Rzeszowa wkrótce ma stać się miejscem bardziej uporządkowanym i estetycznym, dzięki nowym regulacjom dotyczącym reklam. Władze miasta przygotowały projekt tzw. uchwały krajobrazowej, która ma na celu uporządkowanie i ujednolicenie zasad dotyczących umieszczania szyldów oraz tablic reklamowych.
Rzeszów. Szpetne reklamy w końcu znikną z przestrzeni miejskiej? Trwają prace nad uchwałą krajobrazową
Szpecące reklamy są zmorą Rzeszowa.

Źródło: Googe Maps

Bilbordy reklamowe stawiane gdzie popadnie, szpecące banery firm i instytucji i tandetne szyldy, montowane na budynkach i ich okolicach - to wkrótce ma się zmienić. Miasto wróciło do stworzenia tzw. uchwały krajobrazowej, która ma uregulować zasady umieszczania reklam. 

Projekt uchwały krajobrazowej zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące liczby, gabarytów oraz standardów jakościowych szyldów, które mogą być umieszczane na budynkach i ogrodzeniach. 

W pierwszej kolejności miasto postanowiło zająć się centrum miasta, nazywając ją "strefą centralną", która obejmuje: od zachodu i od północy granicą terenu kolejowego, od południa alejami: Batalionów Chłopskich  i Powstańców Warszawy, od wschodu: ul. Gen. K. Dworaka, ul. Mjr W. Kopisto, al. T. Rejtana i ul. Podwisłocze oraz okolice przy głównych arteriach Rzeszowa, obejmujące ul. Lwowską, al. Gen. Wł. Sikorskiego, ul. Podkarpacką, ul. 9 Dywizji Piechoty, ul. Krakowską, ul. Warszawską, ul. Lubelską, ul. Marszałkowską, tereny przy drodze ekspresowej S19, ul. Rzecha, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, lal. Armii Krajowej, al. Powstańców Warszawy, al. Batalionów Chłopskich, al. Wincentego Witosa, al. Gen L. Okulickiego, al. Wyzwolenia, al. T. Rejtana. al. Piłsudskiego, ul. R. Krogulskiego, ul. J. Niemirskiego i al. Niepodległości.

- Chcemy, żeby rzeszowianom żyło się lepiej, a otaczająca ich przestrzeń miejska była uporządkowana - argumentuje projekt uchwały Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. - Nie jest to nowe rozwiązanie. Wiele samorządów w Polsce wprowadziło już identyczne schematy - dodaje. 

O szpecących reklamach w przestrzeni miejskiej niejednokrotnie alarmowali społecznicy, zrzeszeni w Rzeszowskim Adblocku - stop reklamozie.

Oto najważniejsze zasady:

Liczba szyldów
  • Każdy podmiot prowadzący działalność w danej nieruchomości może umieścić jeden szyld podstawowy lub semaforowy na elewacji budynku.
  • Dodatkowy szyld jest dozwolony dla lokali posiadających witryny lub wejścia na co najmniej dwóch elewacjach.
  • Jeden szyld wizytówkowy może być umieszczony przy wejściu do budynku dla podmiotów, które nie posiadają bezpośredniego wejścia z zewnątrz.
Lokalizacja i standardy
  • Szyldy muszą być umieszczane w odległości nie mniejszej niż 0,10 m od detali architektonicznych, otworów okiennych, bram oraz podcieni.
  • Zakazuje się lokalizowania szyldów na balustradach balkonów, schodów oraz tarasów.
Wielkość banerów i szyldów
  • Szyld semaforowy nie może przekraczać szerokości 1 m, a jego dolna krawędź musi znajdować się na wysokości co najmniej 2,5 m od poziomu terenu.
  • Szyld dominujący, umieszczany powyżej okapu lub attyki, może być zainstalowany wyłącznie na budynkach o wysokości co najmniej 12 m, przy czym jego wysokość nie może przekraczać określonych limitów.
Materiał i estetyka
  • W centralnej strefie miasta szyldy muszą być wykonane z trwałych materiałów, takich jak beton, metal, drewno, szkło, kamień czy ceramika.
  • Poza centralną strefą dopuszczone są także inne materiały, w tym tworzywa sztuczne i ich kompozyty.

Zasady Dotyczące Tablic Reklamowych

Projekt uchwały wprowadza także restrykcje dotyczące umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych nie będących szyldami. Główne założenia to:

Zakazy
  • Zakazuje się sytuowania reklam na terenach zieleni miejskiej, obszarach objętych ochroną przyrody, cmentarzach oraz obiektach wpisanych do rejestru zabytków.
  • Reklamy nie mogą ograniczać ruchu pieszego i rowerowego ani zasłaniać okien, drzwi czy bram.
Lokalizacja i gabaryty
  • Odległość od pomników i miejsc pamięci nie może być mniejsza niż 30 m.
  • W centralnej strefie miasta reklamy w witrynach sklepowych mogą zajmować maksymalnie 20% powierzchni witryny.

Konsultacje Społeczne

Projekt uchwały jest obecnie przedmiotem wyłożenia publicznego. Mieszkańcy Rzeszowa mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje do projektu, co pozwoli na ewentualne modyfikacje przed jego ostatecznym uchwaleniem. Celem wprowadzenia nowych zasad jest poprawa estetyki przestrzeni publicznej oraz zachowanie spójności wizualnej centrum miasta, co ma pozytywnie wpłynąć na jego wizerunek.

Nowe przepisy dotyczące reklam w centrum Rzeszowa mają na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej oraz poprawę estetyki miasta. Dzięki szczegółowym regulacjom i jasno określonym zasadom, przedsiębiorcy będą mogli lepiej dostosować swoje reklamy do otoczenia, co przyczyni się do stworzenia harmonijnej i przyjaznej przestrzeni miejskiej.


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: RomanTreść komentarza: Andrzej Hermanowicz czyli słynny Pan Hos zmarł wczesniej. W 2023 r.w sierpniu byłem osobiście i barakowóz stał cały ktoś celowo go spalił ,sam się nie podpalił zwłaszcza,że nikt tam w nim nie mieszkał.Data dodania komentarza: 9.10.2025, 22:18Źródło komentarza: Spłonął barak Pana Hosa - bohatera programu "Drwale i inne opowieści Bieszczadu"Autor komentarza: JurekTreść komentarza: Obejrzałem reklamę, nie przekonuje mnie to zupełnie, wyczytane z kartki moim zdaniem. Jestem prosty chłop ze wsi, tzn. chłop ze wsi wyjdzie, wieś z chłopa nigdy :), stąd wyczuwam sztuczne przemowy. Mam takie pytanie, lubię mleko, mam łazić po mieście z transparentem, że lubię? Pederaści i lesbijki byli, są i będą, nic mi do tego, kto co ma w domu, nie chcę oglądać i stać w korku przez jakąkolwiek demonstrację. Szanujmy się nawzajem poprzez ułatwianie życia w ramach prawnych obowiązujących i hetero i homo i nie wiadomo, wszystkim nam będzie się lepiej żyć w mieście innowacji, swoją drogą dziś kierujacy pojazdem na tablicy miasta innowacji wywołał taki atak śmiechu mojego i syna, że trudno było się opanować :). Może redakcja skupiona na wspieraniu dzieła zechce się pochylić nad głosem zwykłego szaraka.Data dodania komentarza: 8.10.2025, 19:35Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głosAutor komentarza: AaaTreść komentarza: Jak dawniej rodzice radzili sobie z zakupami mając małe dzieci? Sama mam dwoje i też wszędzie z nimi chodziłam, nie potrzebowałam żłobka do pomocy. Za moment żłobki i przedszkola będą odciążać rodziców we wszystkim, a oni będą mieli tylko roszczenia. Zmierza to w bardzo złym kierunku 😞.Data dodania komentarza: 7.10.2025, 20:13Źródło komentarza: Dyrektorka MZŻ dla PAP: Rzeszowskie żłobki czynne także w soboty Ł Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: W kwestii wychowania dzieci przez pary LGBT google podpowiada taki adres: https://www.teczowerodziny.pl/zasoby/wywiady-z-dziecmi-z-teczowych-rodzinData dodania komentarza: 7.10.2025, 00:50Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głosAutor komentarza: JurekTreść komentarza: Rzeczowo wytłumaczone. Macie może z Google ilość możliwych odmian tego plusa (+)? Warto również podać link to tłumaczenia, wg prawa autorskiego. Nie odnieśliście się jako redakcja do możliwości adopcji przez LGBTQIA dzieci (małoletnich). W nawiasach tłumaczę z inn ego nasz piękny język.Data dodania komentarza: 6.10.2025, 19:26Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głos Ł Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Za Google: Skrót LGBTQIA oznacza: Lesbijki, Geje, Biseksualni, Transpłciowi, Queer (lub Questioning – kwestionujący tożsamość), Interpłciowi, Aseksualni (lub Alli – sojusznicy). Znak plus „+” po skrócie symbolizuje obecność innych tożsamości, które nie mieszczą się w definicjach literowych, obejmując wszystkich, którzy nie czują się dobrze w tradycyjnych ramach płci i seksualności.Data dodania komentarza: 6.10.2025, 16:45Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głos
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama