Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów

Światowy Dzień Serca. Miej Serce dla Serca

Podziel się
Oceń

Światowy Dzień Serca to święto obchodzone corocznie w ponad 120 krajach w dniu 29 września. Inicjatorem tego wydarzenia jest World Heart Federation, którego aktywnym członkiem jest Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. Głównym celem Światowego Dnia Serca jest edukacja i promocja zdrowego stylu życia oraz profilaktyki jako najskuteczniejszego sposobu zachowania zdrowia. Hasło tegorocznego Dnia Serca ustalone przez Światową Federację Serca to: Use Heart For Every Heart - w j. polskim "Miej Serce dla Serca".
Światowy Dzień Serca. Miej Serce dla Serca

Autor: Adobe Stock

Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, podobnie jak co roku, aktywnie angażuje się i wspiera akcje edukacyjne, których celem jest propagowanie wiedzy o schorzeniach serca i naczyń oraz o możliwościach diagnostyki, leczenia i o profilaktyce zdrowotnej, zwracając szczególną uwagę na choroby cywilizacyjne i czynniki ich ryzyka: nadwaga i otyłość, nadciśnienie tętnicze, wysoki cholesterol czy cukrzyca, których można uniknąć żyjąc zdrowo.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia "choroby układu krążenia są główną przyczyną zgonów w skali globalnej, pochłaniając rocznie około 17,9 mln istnień ludzkich. Cztery na pięć zgonów z powodu chorób kardiologicznych są wynikiem zawałów serca i udarów mózgu, a jedna trzecia tych zgonów występuje u osób poniżej 70. roku życia. Polskie statystyki są podobne. Niestety pandemia COVID-19 jeszcze bardziej pogłębiła dług kardiologiczny.

"W pierwszym roku pandemii mieliśmy prawie 17 proc. zwiększenie liczby zgonów sercowo-naczyniowych. Dług kardiologiczny istniał już przed pandemią, natomiast pandemia jeszcze bardziej go nasiliła" - podkreśla prof. dr hab. n. med. Przemysław Mitkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Zgodnie z danymi z Raportu Otwarcia "Kardiologia" przygotowanego z grantu Narodowego Instytutu Kardiologii im. Stefana kardynała Wyszyńskiego - Państwowego Instytutu Badawczego, autorstwa prof. dr. hab. n. med. Tomasza Hryniewieckiego, konsultanta krajowego w dziedzinie kardiologii "w 2020 roku zaobserwowano o 25 proc. mniej hospitalizacji z przyczyn sercowo-naczyniowych w porównaniu do roku 2019. Podobnie niższy poziom utrzymał się również w 2021 roku. Wykonano 15-20 proc. mniej procedur z zakresu kardiologii inwazyjnej. Chorzy, których zabiegi nie odbyły się, o ile przeżyli, zwiększyli pulę pacjentów, którzy powinni mieć wykonaną procedurę w kolejnych latach. Stanowią podstawową grupę, której dotyczy problem długu zdrowotnego".

"Dlatego też, każda akcja zdrowotna, kampania społeczna, której celem jest propagowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych i wczesnej reakcji na niepokojące objawy jest niezwykle istotna" - mówi prof. P. Mitkowski.

Eksperci Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego przypominają o kluczowych zasadach "zdrowego serca":
  • Nie pal

  • Ćwicz regularnie

  • Stosuj zrównoważoną dietę, unikaj nadmiaru nasyconych tłuszczów, cukru i soli

  • Kontroluj swoją wagę - unikaj nadwagi i otyłości

  • Kontroluj ciśnienie oraz wartości cholesterolu i glukozy we krwi

  • Nie należy zapominać o regularnych, profilaktycznych badaniach, których zakres najlepiej skonsultować z lekarzem.


  • W ramach tegorocznych obchodów Światowego Dnia Serca Polskie Towarzystwo Kardiologiczne przygotowało szereg aktywności edukacyjno-informacyjnych. m. in. dzięki uprzejmości i gościnności prof. dr. hab. n. med. Marcina Gruchały, rektora Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego - konferencję prasową.

    Światowy Dzień Serca
    Światowy Dzień Serca - grafika


    "W Światowym Dniu Serca warto przypomnieć, że choroby układu sercowo-naczyniowego stanowią pierwszą przyczynę zgonów Polaków. W okresie popandemicznym tzw. dług zdrowotny dotyczy w znacznym zakresie kardiologii. Z tego względu szczególnie ważna jest prewencja tej grupy schorzeń oraz zapewnienie sprawnej diagnostyki i skutecznego leczenia związanego z pełnym dostępem do nowoczesnych leków oraz innowacyjnych metod zabiegowych" - mówi prof. Marcin Gruchała, rektor GUMed.

    Zaplanowane były m.in. artykuły edukacyjne opublikowane w mediach ogólnopolskich i regionalnych, audycje radiowe, wywiady z ekspertami oraz aktywności w mediach społecznościowych. Materiały edukacyjne na temat chorób sercowo-naczyniowych dostępne są również na stronach portali edukacyjnych dla pacjentów i ich opiekunów przygotowanych przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego: copozawale.pl, arytmiagroziudarem.pl, slabeserce.pl, copozatorze.pl, wysokicholesterol.pl i sercepacjenta.pl.

    Polskie Towarzystwo Kardiologiczne popiera wszelkie inicjatywy edukacyjne, które szerzą wiedzę o objawach i przyczyniają się do zrozumienia istoty schorzeń układu sercowo-naczyniowego, by im zapobiegać lub je skutecznie leczyć. Przykładami takich działań edukacyjnych jest patronat PTK nad kampanią STOP UDAROM, której spot "Rady od serca", można obejrzeć na FB PTK oraz ogólnopolska kampania społeczna poświęcona typowym i nietypowym objawom zawału serca "Nie zawal! Wybierz życie", której Towarzystwo jest Partnerem merytorycznym.

    W tym roku, podobnie jak w ubiegłym - Towarzystwo łączyło się ponownie z innymi krajami w akcji iluminacji świetlnej znaczących obiektów w kraju, w związku z tym po raz kolejny wyszło z inicjatywą podświetlenia fasady Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie 29 września.

    Polskie Towarzystwo Kardiologiczne dziękuje "Partnerom Polskiej Kardiologii": Polpharma, Servier Polska, Pfizer oraz Boehringer Ingelheim za wsparcie organizacyjne obchodów Światowego Dnia Serca 2022.

    Źródło informacji: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne


    Napisz komentarz

    Komentarze

    Ostatnie komentarze
    Autor komentarza: kolejarzTreść komentarza: tęczowy rafał , tęczowi kibice resovi ukrywający sie pod postacią twardzieli w dresachData dodania komentarza: 30.04.2025, 12:40Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: a jest jakis poseł który coś zrobił dla Podkarpacia? Oprócz wstydu ?Data dodania komentarza: 30.04.2025, 12:39Źródło komentarza: Radni PiS przegłosowali stanowisko Sejmiku. Poseł Gawlik: To polityka uprawiana na kłamstwie!Autor komentarza: NNTreść komentarza: To gawlik jest posłem? Człowiek całe życie się uczy. Nigdy nie słyszałem o nim żeby coś tu robił dla Rzeszowa czy Podkarpackiego wogóleData dodania komentarza: 28.04.2025, 18:51Źródło komentarza: Radni PiS przegłosowali stanowisko Sejmiku. Poseł Gawlik: To polityka uprawiana na kłamstwie!Autor komentarza: gośćTreść komentarza: jaki klub takie hasła !Data dodania komentarza: 26.04.2025, 11:06Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: czfTreść komentarza: Biały terror zaczął się o rok wcześniej niż czerwony i pochłonął więcej ofiar, mordowanych w o wiele bardziej brutalny sposób. Na początku rewolucja była w rzeczywistości zbyt łaskawa i naiwna. Bolszewicy wielokrotnie okazywali wielkoduszność i pozwalali znanym i aktywnym kontrrewolucjonistom odejść wolno, tak jak np. gen. Piotr Krasnow, którego puszczono wolno za obietnicę, że nie będzie walczył przeciwko rządowi, a który potem natychmiast złamał swoją obietnicę, a potem zaś kolaborował z nazistami. Czerezwyczajki stanowiły przykrą konieczność w obliczu krwawego oporu ancien regime'u. p. art. „10 najczęstszych kłamstw na temat Rewolucji Październikowej” na naszej stronie, kłamstwo nr 4 – w dalszej części cytubemy także Marka Twaina czy gen. Gravesa z USA albo amerykańskiego ambasadoraData dodania komentarza: 24.04.2025, 08:35Źródło komentarza: Komunistyczna propaganda na ulicach Rzeszowa. Wiemy, kto za tym stoi!Autor komentarza: PogromcaRedaktorkowTreść komentarza: ale chłam, dobrze że czerwony front trzyma poziom w przeciwieństwie do dzisiejszego dziennikarstwaData dodania komentarza: 24.04.2025, 00:35Źródło komentarza: Komunistyczna propaganda na ulicach Rzeszowa. Wiemy, kto za tym stoi!
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama