Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów październik 2025
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama

Parkingi przy szpitalach i galeriach pod lupą UOKiK. Posypały się kary

Podziel się
Oceń

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta śledzi i reaguje na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców. Ostatnio bliżej przyjrzał się operatorom parkingowym. I już sypią się kary. Niekiedy – gigantyczne.

UOKiK na poważnie potraktował skargi od oburzonych kierowców. Chodzi o parkingi zarządzane przez firmę APCOA Parking Polska. I nałożył na nią ponad 820 tys. zł kary. Jeden z największych operatorów parkingowych w kraju musi się teraz gęsto tłumaczyć.

Prawie milion zł kary 

Zdecydowana reakcja urzędu to dobra wiadomość dla kierowców. Ci wielokrotnie wskazywali nieprawidłowości w zarządzaniu miejscami parkingowymi przy szpitalach, galeriach handlowych, hotelach, biurowcach w całym kraju. 

Według UOKiK operator parkingowy ograniczał konsumentom sposoby składania reklamacji, ponieważ dopuszczał tylko dwa rodzaje zgłoszeń: listownie na adres siedziby firmy albo za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Tymczasem zgodnie z przepisami firma powinna uwzględnić także m.in. reklamacje składane przez klientów w jej oddziałach oraz zgłaszane w formie mailowej. Dodatkowo w regulaminach korzystania z parkingów informowano, że termin rozpatrzenia reklamacji może przekroczyć 30 dni. Co też jest niezgodne z prawem.

– Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – wyjaśnia Tomasz Chróstny, szef UOKiK.

Kierowcy wprowadzeni w błąd

Konsumenci, którzy złożyli reklamację w związku z wezwaniem ich do wniesienia opłaty dodatkowej za korzystanie z parkingów APCOA, byli informowani, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty zostaną obciążeni kosztami windykacji i postępowania egzekucyjnego – twierdzą inspektorzy UOKiK. 

Według nich celem takiego kategorycznego wezwania było wywołanie w klientach nieuzasadnionej obawy. Tymczasem APCOA, chcąc wyegzekwować należność, musiałaby najpierw skierować sprawę do sądu, a potem do komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.

Oprócz APCOA wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały ostatnio ATPark z Jaworza i Europark z Warszawy. W ich przypadku zastrzeżenia są bardzo podobne. Chodzi o ograniczanie sposobów składania reklamacji i wprowadzanie w błąd co do dodatkowych kosztów w związku z nieuregulowaniem żądanych opłat. 

UOKiK przypomina...

Czas, w jakim przedsiębiorca musi udzielić odpowiedzi na reklamację, wynosi 14 dni. Jeśli nie odpowie, reklamacja zostaje uznana za zasadną. 

Cena za parkowanie powinna być uwidoczniona w sposób niebudzący żadnych wątpliwości. 

Urząd nie kwestionuje wprowadzenia wymogu pobierania biletu na parkingach, o ile konsumenci są o tym właściwie informowani. 

W razie wątpliwości należy kontaktować się z miejskimi lub powiatowymi rzecznikami konsumentów.


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KlausTreść komentarza: Tu nie ma rosyjskiej narracji! To Banderowskie prowokacje by wciągnąć NATO i Polskę do nie naszej wojny!Data dodania komentarza: 17.09.2025, 12:04Źródło komentarza: Raport po ataku dronów: 60 proc. komentarzy w sieci powiela rosyjską narracjęAutor komentarza: OjciecTreść komentarza: Dobre dobre! Młode pokolenie ! A co ono reprezentuje? Zboczenia, używki wszelkiej maści, rozwiązłość seksualna do dewiacji włącznie, tępota intelektualna. Wizytówka jak nic! Tragedia i dramat!Data dodania komentarza: 17.09.2025, 12:02Źródło komentarza: VI Marsz Równości w Rzeszowie. Młode pokolenie przejęło głosAutor komentarza: PiotrRZTreść komentarza: Ludzie wolą jeździć autem bo bilety MPK sa bardzo drogie, od tego zacznijcie zamiast bezsensownych artykułówData dodania komentarza: 13.09.2025, 17:50Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: JurekTreść komentarza: Jak się ktoś zajmie dojazdem np. z Racławówki do Rzeszowa na 6 rano, potem powrotem od 14:00 do 19:00, to zastanowię się nad przejściem na ZTM, tylko czemu jeszcze MPK mam po drodze? Po co dwóch prezesów do tego samego? A najlepszy jest MKS. Nie potraficie się dogadać co do jednej firmy? Rzeszowscy obywatele jeżdżą za darmo, MKS bierze słono, ZTM jak widać nie ma właściwego wpływu na zarząd miasta i ościenne gminy. Panie Burmistrz Boguchwały, może coś porobić z tematem należy, a Halo Rzeszów może zapyta Pana rządzącego i napisze.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 20:23Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: Porodówka w Bieszczadach ma zostaćTreść komentarza: Zachęcamy też do obejrzenia filmu gdzie tłumaczymy kulisy procesu zamykania porodówki na kanale youtubeData dodania komentarza: 8.09.2025, 16:45Źródło komentarza: Wiceminister zdrowia obiecuje ratowanie porodówki w Lesku. "Są gotowe pomysły na uratowanie"Autor komentarza: lózakTreść komentarza: Z Rejtana na Matuszczaka nie jedzie żaden autobus nie licząc linii 49 która jeździ w takich godzinach że jeździ pusty. Chcąc korzystać z super MPKu muszę sie przesiadać na Dąbrowskiego lub na Piłsudskiego, podróż trwa ponad godzinę, autem jade 20min w korkachData dodania komentarza: 8.09.2025, 12:52Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w Rzeszowie
Reklama
Reklama
Reklama