Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama tablice adresowe
Reklama ZG PKS, międzygminna komunikacja samochodowa w Rzeszowie

Wąskie gardło na S19 pod Rzeszowem do rozbudowy

Podziel się
Oceń

Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych.
Wąskie gardło na S19 pod Rzeszowem do rozbudowy

Autor: mat. prasowe

Wniosek dotyczy odcinka S19 o długości ok. 13,8 km. Wykonawcą jest firma Strabag, a wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Wszystkie prace powinny zostać ukończone w IV kwartale 2026 r.

Wypłata odszkodowań za nieruchomości

Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Podkarpacki. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.

Plac budowy w rękach wykonawcy

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wykonawca, firma Strabag, opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Teraz kiedy decyzja ZRID została wydana, można rozpoczynać roboty budowlane. 

Plac budowy niezwłocznie przekażemy wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą, a także inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe, w tym ornitologiczne przed wykonaniem wycinki drzew i karczowaniem krzewów. Kolejnym etapem będą prace związane z wycinką drzew i karczowaniem krzewów oraz usuwaniem karpin.

Wykonawca będzie sukcesywnie wprowadzał elementy tymczasowej organizacji ruchu (TOR) oraz demontował wyspy dzielące i bariery. Usuwane będzie także oznakowanie grubowarstwowe kolidujące z elementami TOR. Następnie rozpocznie się pierwszy etap robót ziemnych, obejmujący odhumusowanie terenu w tym dróg dojazdowych oraz wykonanie konstrukcji tych dróg dla ruchu technologicznego, a także wzmocnienie w zakresie dróg dojazdowych i technologicznych. Frezowane będą też części nawierzchni bitumicznej od strony dobudowywanej jezdni.

Zakres prac i terminy

Aktualnie S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Na początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki po wschodniej.

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie będą wymagały rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km. 

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 155,6 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich) oraz dwa przejazdy gospodarcze. 

W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 2,7 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 5 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe. 

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy drodze wojewódzkiej nr 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego, reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Nie będą stosowane walce wibracyjne oraz wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych. 

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.

Cel inwestycji

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków.

Via Carpatia

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:      

  • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),   
  • 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz na etapie uzyskiwania ZRID: Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),   
  • 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz). 

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: LekarzTreść komentarza: Jestem zdumiony i rozczarowany, że Pan Dyrektor Profesor Krzysztof Gutkowski jest niedostępny zasłaniając się delegacją. To Profesor Belwederski, który zawsze "chowa głowę w piasek" i posługuje się innymi ludźmi. Próbuje "naprawiać" inne szpitale i oddziały, wydzwaniając pokątnie do lekarzy próbuje nastawiać kolegów przeciw kolegom. Panie Krzysztofie zachowaj się jak dorosły mężczyzna przyjmij odpowiedzialność za jednostkę którą kierujesz. Jacek Kotula tutaj nie pomożeData dodania komentarza: 08.05.2024, 21:26Źródło komentarza: Śmierć pacjenta MSWiA. NFZ i służby wojewody badają sprawęAutor komentarza: cosiekTreść komentarza: Coś tu się nie zgadza. Pan Zbigniew Ludwik Widomski nie jest już kilka miesięcy dyrektorem szpitala i z pewnością nie odpowie Rzecznikowi Praw Pacjenta ani nie udostępni dokumentacji. Albo redakcja albo rzecznik wprowadza ludzi w błąd.Data dodania komentarza: 08.05.2024, 18:41Źródło komentarza: Rzecznik Praw Pacjenta z kontrolą w szpitalu MSWiA w RzeszowieAutor komentarza: RyśkaTreść komentarza: Ktoś pytał czemu nie działa SOR? Bo po covid-zie się rozleciały posadzki i trzeba było wszystko kuć i robić podłogi od nowa na wszystkich poziomach i wszyscy o tym wiedzą! Tak wszyscy! Sama widziałam. Ktoś o tym pisał, chyba fuszerka stulecia się artykuł nazywał. Tyle milionów! Znajoma co tam pracuje mówiła, że dwóch kierowników co nadzorowało budowę pracuje do tej pory i nie ma winnego.Data dodania komentarza: 08.05.2024, 17:27Źródło komentarza: Błagał o pomoc lekarzy. Zmarł przed szpitalem MSWiAAutor komentarza: MWATreść komentarza: Po co kobieta idzie do lekarza, skoro sama wie lepiej co jej jest :DData dodania komentarza: 08.05.2024, 12:05Źródło komentarza: Śmierć pacjenta MSWiA. NFZ i służby wojewody badają sprawęAutor komentarza: adamTreść komentarza: Ja nie rozumiem po co piszesz takie bzdury!Data dodania komentarza: 08.05.2024, 11:28Źródło komentarza: Błagał o pomoc lekarzy. Zmarł przed szpitalem MSWiAAutor komentarza: KTreść komentarza: Karetki transportowe oznaczone jako P i S mają takie samo wyposażenie jak karetki systemowe, a osoba która podaje, że interesuje się ratownictwem takie rzeczy powinna wiedzieć a nie bzdury wypisywać.Data dodania komentarza: 08.05.2024, 11:23Źródło komentarza: Śmierć pacjenta MSWiA. NFZ i służby wojewody badają sprawę
Reklama
Reklama
Reklama