Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama Powiat Rzeszowski

Nowa trasa drogi krajowej numer 9. GDDKiA ogłosiła ważny przetarg

Podziel się
Oceń

60 km będzie liczył nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad w Rzeszowie ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Termin składania
Nowa trasa drogi krajowej numer 9. GDDKiA ogłosiła ważny przetarg
Mapa poglądowa inwestycji.

Źródło: GDDKiA Rzeszów

Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).

Prace podzielono na trzy części dotyczące odcinków nowej DK9:  

  • od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),   
  • od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),  
  • od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).  

Wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części zamówienia. Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.) i kryteria poza cenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego - 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.).  

W ramach zamówienia przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in.: ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, celem ustalenia optymalnego przebiegu ww. nowych odcinków DK9. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych, rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska itp. 

Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót, potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.  

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.  

Cel inwestycji

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. 

Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę. 

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice: 

  • Nowej Dęby w ciągu DK9, 
  • Kolbuszowej w ciągu DK9, 
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,  
  • Przemyśla w ciągu DK28/DK77,  
  • Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.  

Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 

Prace projektowe prowadzone są w oparciu o umowę z 12 lipca 2021 r. na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Wartość umowy to 2 173 262,40 zł, a wykonawcą jest Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. 

14 maja br. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przyjęła dokumentację z I etapu STEŚ-R i do dalszych prac wskazany został wariant W10A_2. Jego początek zlokalizowany jest na istniejącej DK9 przed m. Jadachy. Trasa obwodnicy poprowadzona zostanie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Koniec zlokalizowany będzie na DK9 około 700 m przed m. Komorów (skrzyżowanie z drogą powiatową relacji Mielec - Potrąba). Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, złożenie wniosku o DŚU zaplanowano na IV kwartał br. 

W II etapie STEŚ-R będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. 

Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 

Prace projektowe prowadzone są w oparciu o umowę z 12 kwietnia 2021 r. na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. Wartość umowy to 2 898 029,32 zł, a wykonawcą jest Promost Consulting. 

4 lipca 2024 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przyjęła dokumentację z I etapu STEŚ-R i do dalszych prac wskazany został wariant W4.1A. Jego początek zlokalizowany jest na terenie gminy Cmolas, a koniec na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, złożenie wniosku o DŚU zaplanowane jest na IV kwartał br. 

W II etapie STEŚ-R będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. 


Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Oczywiście najlepiej zwalić winę na kierowców. Nawet jak ktoś skopał konfigurację sygnalizacji świetlnej. Tu chyba jest skrzyżowanie ulicy Warszawskiej z Myśliwską. Na filmie widać, że pojazdy od strony miasta dostają zieloną strzałkę do skrętu w lewo, a jednocześnie zaraz za skrzyżowaniem zapala się czerwona sygnalizacja na przejeździe kolejowym. Pierwszy pojazd się zatrzymuje. Gdyby zatrzymały się kolejne pojazdy zablokowałyby całkowicie połowę skrzyżowania na dłuższy czas (oczekiwanie na pociąg trwa chwilę). Oczywiście kolejne pojazdy nie powinny wjeżdżać na skrzyżowanie, jeżeli nie mogą kontynuować jazdy za nim. Ale w takich przypadkach to jest bez sensu. To jak robienie celowych pułapek na kierowców. Sprawa do pilnej poprawy działania sygnalizacji świetlnej a nie publikowania zdjęć i ganienia kierowców. Szczególnie przez PKP PLK które zapewne, przynajmniej częściowo, jest winne takiego a nie innego działania sygnalizacji świetlnej na tym układzie skrzyżowania i przejazdu kolejowego. Wstyd redakcja.Data dodania komentarza: 10.10.2024, 11:40Źródło komentarza: Niebezpieczny incydent na przejeździe kolejowym w Rzeszowie [FILM]Autor komentarza: DanutaTreść komentarza: dlaczego teraz Orlen ma takie duże straty , dopiero teraz dorwali się złodzieje.Data dodania komentarza: 8.10.2024, 18:30Źródło komentarza: Trwają kontrole i audyty w Orlenie. Skierowano 8 zawiadomień do prokuratury; w tle Daniel ObajtekAutor komentarza: lózakTreść komentarza: obawiam się ze jakis deweloper upchnie tam wieżowiecData dodania komentarza: 3.10.2024, 08:37Źródło komentarza: Zamknięcie się kultowego ,,Baru Rybka'' w RzeszowieAutor komentarza: rudniokTreść komentarza: czyli mają ogromne znaczenie, śmieciuData dodania komentarza: 3.10.2024, 08:36Źródło komentarza: Resovia – Lech Poznań: Emocje na stadionie i niedozwolone wybryki. Policja ustala sprawców [ZDJĘCIA]Autor komentarza: kibolTreść komentarza: Twoje słowa znaczą tyle co ty!:):):):))Data dodania komentarza: 2.10.2024, 22:53Źródło komentarza: Resovia – Lech Poznań: Emocje na stadionie i niedozwolone wybryki. Policja ustala sprawców [ZDJĘCIA]Autor komentarza: żakTreść komentarza: Wybudują MC Syfa w tym miejscu !!!Data dodania komentarza: 2.10.2024, 22:52Źródło komentarza: Zamknięcie się kultowego ,,Baru Rybka'' w Rzeszowie
Reklama
Reklama
Reklama