Armia wykorzystywała infrastrukturę lotniska w Świdniku od czerwca do listopada 2025, gdy w Jasionce trwała przebudowa pasa startowego. Przez podlubelski port przechodziły w tym czasie transporty z materiałami dla walczącej Ukrainy.
Półroczna umowa dobiega końca
Prezes Matuszczyk poinformował media, że umowa dotycząca współpracy z wojskiem obowiązywała od czerwca do listopada. "Armia ewakuuje swoje sprzęty, będzie musiała doprowadzić teren do porządku" – powiedział. Szef lotniska przyznał jednocześnie, że współpraca z wojskiem była dla spółki korzystna. "Jako lotnisko jesteśmy w każdej chwili gotowi przyjąć te transporty. Dla nas była to doskonała szkoła życia. Uważamy za bardzo udany okres i jeśli się powtórzy, będziemy z tego się cieszyć" – stwierdził.
Tymczasowe rozwiązanie na czas remontu
Matuszczyk podkreślił, że relokacja transportów wojskowych do Lublina od początku miała charakter przejściowy. "Wcześniej artykułowaliśmy jednoznacznie, że przejście do nas części transportów, które idą z materiałami na Ukrainę z góry było zakładane jako element tymczasowy, ponieważ Rzeszów był głównym punktem, gdzie to się odbywało" – wyjaśnił prezes. Obecnie wojsko przenosi swoje wyposażenie na lotnisko w Jasionce w województwie podkarpackim, gdzie mieści się Centrum Logistyczne POLLOGHUB – kluczowy punkt, w którym ląduje i jest dystrybuowana dalej pomoc dla Ukrainy.
Pas startowy w Jasionce po remoncie
Od czerwca na lotnisku w Jasionce trwała przebudowa 700-metrowego odcinka pasa startowego, która uniemożliwiała pełną obsługę wojskowych transportów. 23 października prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka Adam Hamryszczak informował o zakończeniu prac. Powrót wojska do Jasionki oznacza przywrócenie głównej bazy logistycznej obsługującej dostawy dla Ukrainy na Podkarpaciu, które przez kilka miesięcy były realizowane przez lotnisko w Lublinie.
Nowe perspektywy dla lubelskiego portu
W środę władze Portu Lotniczego Lublin i Politechniki Lubelskiej podpisały list intencyjny o współpracy, w ramach której planują między innymi realizację projektów naukowo-badawczych i edukacyjnych. Prorektor uczelni prof. Paweł Droździel przekazał, że studenci będą mieli szansę odbycia praktyk zawodowych, staży i zatrudnienia. Wiceprezes lotniska Marcin Kowalewski ma nadzieję na wsparcie uniwersytetu w zakresie transferu nowych technologii, cyberbezpieczeństwa, podnoszenia kwalifikacji pracowników i pozyskania dobrych absolwentów. Jak oszacował prezes Matuszczyk, port może przyjąć 10-15 stażystów różnych specjalności miesięcznie. Na lotnisku pracuje około 260 osób.
Rosnące wyniki, ale wciąż straty
Lotnisko w Lublinie oddano do użytku w 2012 roku. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310. W 2024 roku port obsłużył blisko 426 tysięcy pasażerów, o około 27 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Odnotował 15,5 miliona złotych przychodów, o 32 procent więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie strata wyniosła 51,4 miliona złotych. Port Lotniczy Lublin jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego: gmina Lublin, województwo lubelskie, gmina miejska Świdnik i powiat świdnicki.













![Śmietanka Towarzyska: Między językami a wartościami [FOTORELACJA] Śmietanka Towarzyska: Między językami a wartościami [FOTORELACJA]](https://static2.halorzeszow.pl/data/media/2025/11/21/sm-16x9-smietanka-towarzyska-miedzy-jezykami-a-wartosciami-fotorelacja-1763755175-0.jpg)


Napisz komentarz
Komentarze