Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów
Reklama

Pierwszy dzień Festiwalu TRANS-MISJE TRÓJMORZE

Podziel się
Oceń

Za nami pierwszy dzień Festiwalu TRANS/MISJE TRÓJMORZE. Podczas pierwszego dnia zaprezentowali się publice Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatr ,,Studio" w Wilnie oraz Rafał Jackiewicz Quartet.
  • Źródło: Materiały własne
Pierwszy dzień Festiwalu TRANS-MISJE TRÓJMORZE
Podsumowanie pierwszego dnia Festiwalu TRANS-MISJE TRÓJMORZE

Autor: Wiktoria Cieśla

Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to ciekawa propozycja na spędzenie wakacji w mieście. Już po raz czwarty umożliwia mieszkańcom miasta i gościom zapoznanie się z dorobkiem kulturowym innych państw, tym razem przedstawicieli Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Idea MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE zrodziła się z połączenia dwóch festiwali z powodzeniem organizowanych przez rzeszowski Teatr w latach ubiegłych: Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE Rzeszów-Koszyce-Ostrawa-Debreczyn-Lwów-Troki oraz Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki. Począwszy od 2021 roku w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbywał się będzie jeden duży festiwal, łączący ideę obu swych protoplastów, a jednocześnie poszerzający obszar twórczych poszukiwań.


MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to wydarzenie nawiązujące w swej formie i idei do międzynarodowej inicjatywy gospodarczo-politycznej skupiającej 12 państw Unii Europejskiej. Funkcjonująca w świadomości społecznej od 2015 roku inicjatywa Trójmorza służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki. Rzeszowski Festiwal ma stać się platformą do wymiany doświadczeń kulturalnych i dorobku artystycznego zrzeszonych państw.


Program MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE obfituje także w koncerty, które odbywać się będą w Skver 2.0 przy Grand Hotel Boutique, na Scenie Dziedziniec Teatru oraz w Filharmonii Podkarpackiej. Usłyszymy kwartet jazzowy pochodzącego z Wileńszczyzny Rafała Jackiewicza, koncert światowej sławy pianisty Romana Zaslavskiego z Wiednia, artystów Sceny Operowej Teatru Narodowego Csokonai w Debreczynie, Krzysztofa Iwaneczkę, Justynę Szafran oraz Alka Berkowicza. Będą też popisy śpiewających rzeszowskich aktorów. Z przedpremierowym koncertem Dagny/Osiecka wystąpi Dagny Mikoś a „trzej tenorzy” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, czyli Michał Chołka, Mateusz Mikoś i Robert Żurek, ponownie wykonają uwielbiany przez widzów koncert „Nie całuj mnie pierwsza”. Aktorską energię i głosy usłyszymy także w koncercie „Mamy dla was piosenkę – Hobn mir a nigndl” w reż. Moniki Adamiec.



LALKI, MOJE CICHE SIOSTRY/ spektakl Teatru „Studio” w Wilnie/ reż. Lilija Kiejzik


Sztuka przedstawia losy samotnej dziewczyny, której jedynymi przyjaciółkami i powierniczkami najskrytszych myśli są lalki. Misją bohaterki jest oczyszczenie świata ze zła. Jest przekonana, że może tego dokonać, pozostając samotna. Tęskni jednak za miłością… W trakcie przedstawienia bohaterka przeżywa na przemian strach, wynikający z obawy przed urojonymi zadaniami, radość, która momentami przeistacza się w szaloną euforię, a także dumę ze swoich czynów i smutek zamieniający się w rozpacz.


Autorem sztuki „Lalki, moje ciche siostry" jest Henryk Bardijewski. Urodzony 7 stycznia 1932 r. w Częstochowie, polski prozaik, satyryk, autor sztuk scenicznych i słuchowisk oraz tekstów dla kabaretów literackich. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. W 1952 r. debiutował na łamach tygodnika „Szpilki" jako satyryk. W latach 1957-1975 był redaktorem Polskiego Radia. W 2002 r. został wyróżniony przez Zespół Artystyczny Teatru Polskiego Radia Nagrodą Honorowy Wielki Splendor.


Autor: Henryk Bardijewski
Reżyseria: Lilija Kiejzik
Obsada: Agnieszka Radwo
Scenografia: Artur Armacki



17. MIĘDZYNARODOWE BIENNALE PLAKATU TEATRALNEGO – KONKURS MŁODYCH


Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego organizowane przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie ma już ponad trzydziestoletnią tradycję. Jest najstarszym konkursem na plakat teatralny na świecie. Pierwsze edycje Biennale miały charakter konkursu skierowanego do młodych twórców plakatu. Od trzeciej edycji konkurs obejmował już wszystkich projektantów działających na świecie. Po latach Teatr postanowił wrócić do swoich korzeni i zorganizować dodatkowy konkurs wyłącznie dla młodych twórców, studentów i absolwentów szkół sztuk pięknych.


Począwszy od 2019 roku, prócz Biennale skierowanego do wszystkich twórców, realizuje „Konkurs Młodych”, który po raz pierwszy odbył się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE Rzeszów-Koszyce-Ostrawa-Debreczyn-Lwów-Troki w słowackich Koszycach. Tym razem będzie częścią programu Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE w Rzeszowie.


Kuratorem Biennale jest związany z Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie artysta grafik Krzysztof Motyka. Nadesłane prace oceniło międzynarodowe Jury.


Na konkurs nadesłano 712 prac. Jury w składzie: Karel Mišek, (Czechy), Agnieszka Ziemiszewska (Polska), Krzysztof Ducki (Węgry), Peter Javorik (Słowacja), Krzysztof Motyka (Polska), przyznało następujące nagrody:
- I Nagroda – Teodora Nikolic (Serbia)
- II Nagroda – Natalia Klimowicz (Islandia)
- III Nagroda – Wang Yuanchao (Chiny)


Ponadto przyznano spięć wyróżnień honorowych:
- Wyróżnienie Jury dla Luo Xiao (Chiny)
- Wyróżnienie prezesa Towarzystwa Plakatu Węgierskiego Krzysztofa Duckiego dla Tadeusza Staneckiego (Polska)
- Wyróżnienie Agnieszki Ziemiszewskiej poster/blog dla Julii Wakuły (Polska)
- Wyróżnienie Petera Javorika Poster Quadriennale Bardejov dla Zheng Dongyu (Chiny)
- Wyróżnienie Karela Miska AUG/DESIGN dla Natalii Bugaj (Polska)



WIŚNIOWY SAD/ spektakl Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie/ reż. Andro Enukidze


„Wiśniowy sad” Czechowa to komedia o tragedii ludzi, którzy zabłądzili między tym, jak należy postępować a tym, jakie postępowanie jest zupełnie nieprawidłowe, a nawet niedopuszczalne. Komedia o tragedii ludzi, którym nie udało się spełnić swojego obowiązku właśnie dlatego, że ten obowiązek był dla nich święty. Jest to, wreszcie, tragedia o tym, jak komicznie poczucie obowiązku przekształca się w coś fatalnego, coś mrożącego krew w żyłach, tak że podjęcie trzeźwej decyzji jest po prostu niemożliwe. А ostatecznie jest to sztuka o bardzo przyzwoitych i dobrych ludziach (jak zwykle u Czechowa), którzy cierpią właśnie dlatego, że są przyzwoici i dobrzy. Wydaję mi się, że Czechow nie osądza swoich bohaterów według ich postępków… Dla Antoniego Pawłowicza ludzie to po prostu ludzie, a ludzkie czyny to też tylko czyny. Postępków złych czy dobrych nie ma, w każdym razie nie w tej sztuce… Chociaż prawdą jest i to, że od naszych postępków zależą losy rodzin, ojczyzn, a może nawet świata.


Autor: Antoni Czechow
Scenariusz i reżyseria: Andro Enukidze
Przekład: Czesław Jastrzębiec-Kozłowski
Opracowanie: Jerzy Czech
Scenografia: Mirian Shvelidze, Shota Bagalishvili
Asystentka scenografa: Weronika Krupa
Choreografia: Tomasz Dajewski
Obsada: Mariola Łabno-Flaumenhaft, Dagny Mikoś, Karol Kadłubiec, Marek Kępiński, Piotr Mieczysław Napieraj, Robert Żurek



WIECZÓR JAZZOWY – RAFAŁ JACKIEWICZ QUARTET


RAFAŁ JACKIEWICZ QUARTET reprezentują młodzi i ambitni muzycy jazzowi. W poszukiwaniach twórczych łączą takie gatunki muzyczne jak contemporary jazz czy też world music. Swój repertuar bazują na autorskich kompozycjach lidera zespołu Rafała Jackiewicza. W 2021 roku zespół wydał debiutancką płytę pod tytułem „Sometimes". Liderem RAFAŁ JACKIEWICZ QUARTET jest Rafał Jackiewicz – znany saksofonista z Wileńszczyzny. Członkowie kwartetu są absolwentami prestiżowych polskich uczelni z wyjątkowym i świeżym podejściem do muzyki.


Zespół: Rafał Jackiewicz – saksofon, Piotr Dziadkowiec - pianino, Maciej Kitajewski - gitara basowa, Michał Dziewiński - perkusja


 

Powiązane galerie zdjęć:


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: PiterTreść komentarza: "...Prezydenta Rafała Trzaskowskiego..." - chciałby nim być zapewne, ale jest tylko prezydentem miasta, a piastuje urząd "Prezydenta miasta stołecznego Warszawa", więc wypadałoby wiedzieć jak i jakich kolokwializmów można używać.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 06:48Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: kolejarzTreść komentarza: tęczowy rafał , tęczowi kibice resovi ukrywający sie pod postacią twardzieli w dresachData dodania komentarza: 30.04.2025, 12:40Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: a jest jakis poseł który coś zrobił dla Podkarpacia? Oprócz wstydu ?Data dodania komentarza: 30.04.2025, 12:39Źródło komentarza: Radni PiS przegłosowali stanowisko Sejmiku. Poseł Gawlik: To polityka uprawiana na kłamstwie!Autor komentarza: NNTreść komentarza: To gawlik jest posłem? Człowiek całe życie się uczy. Nigdy nie słyszałem o nim żeby coś tu robił dla Rzeszowa czy Podkarpackiego wogóleData dodania komentarza: 28.04.2025, 18:51Źródło komentarza: Radni PiS przegłosowali stanowisko Sejmiku. Poseł Gawlik: To polityka uprawiana na kłamstwie!Autor komentarza: gośćTreść komentarza: jaki klub takie hasła !Data dodania komentarza: 26.04.2025, 11:06Źródło komentarza: "Tęczowy Trzaskowski". Baner kibiców Resovii podchwycił znany polityk PiSAutor komentarza: czfTreść komentarza: Biały terror zaczął się o rok wcześniej niż czerwony i pochłonął więcej ofiar, mordowanych w o wiele bardziej brutalny sposób. Na początku rewolucja była w rzeczywistości zbyt łaskawa i naiwna. Bolszewicy wielokrotnie okazywali wielkoduszność i pozwalali znanym i aktywnym kontrrewolucjonistom odejść wolno, tak jak np. gen. Piotr Krasnow, którego puszczono wolno za obietnicę, że nie będzie walczył przeciwko rządowi, a który potem natychmiast złamał swoją obietnicę, a potem zaś kolaborował z nazistami. Czerezwyczajki stanowiły przykrą konieczność w obliczu krwawego oporu ancien regime'u. p. art. „10 najczęstszych kłamstw na temat Rewolucji Październikowej” na naszej stronie, kłamstwo nr 4 – w dalszej części cytubemy także Marka Twaina czy gen. Gravesa z USA albo amerykańskiego ambasadoraData dodania komentarza: 24.04.2025, 08:35Źródło komentarza: Komunistyczna propaganda na ulicach Rzeszowa. Wiemy, kto za tym stoi!
Reklama
Reklama
Reklama