Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów

Lokalność to coś więcej niż tylko produkt

Podziel się
Oceń

Pandemia zmieniła zachowania i zwyczaje Polaków. Zaczęliśmy bardziej zwracać uwagę na to w jaki sposób się odżywiamy i robimy zakupy. Ważna stała się odległość sklepu od domu – Polacy chętniej wybierają lokalne sklepy, położone blisko miejsca zamieszkania. Również pochodzenie produktu stało się ważnym kryterium podejmowania decyzji zakupowych – wskazuje na to aż 76,9% respondentów w badaniu przeprowadzonym przez PSH Lewiatan w ramach kampanii „Wybieram lokalne”. Robiąc zakupy spożywcze większość z nas (70%) wybiera produkty od lokalnych dostawców. Polacy świadomie decydują się na nie, nie tylko ze względu na jakość i świeżość z jakimi są kojarzone, ale również wartości i tradycje, jakie za nimi idą. Czym dla Polaków jest produkt lokalny i co znaczy lokalność?
  • Źródło: Lewiatan
Lokalność to coś więcej niż tylko produkt

Autor: Lewiatan

Według raportu KPMG „Konsument w dobie COVID-19” lokalizacja sklepu dla 70% badanych była czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe dużo bardziej niż chociażby cena. Raport pokazał, że Polacy są w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze, jeśli pochodzą od lokalnych dostawców. 71% badanych jest skłonna zapłacić za produkty lokalne maksymalnie 10% więcej niż za podobny produkt wyprodukowany za granicą. Natomiast 24% deklaruje gotowość do zapłaty nawet o 30% więcej.

Za co cenimy lokalność?

Jak wynika z badania „Świadomość konsumencka” produkty od lokalnych dostawców mają szereg zalet. Przede wszystkim dla 57% Polaków produkty lokalne są świeższe oraz dla 42% smaczniejsze. 27% badanych sądzi, że takie produkty częściej pochodzą z upraw ekologicznych. Zaś 30% Polaków uważa, że zawierają mniej środków konserwujących, dzięki krótszej drodze transportu, jaką muszą przebyć od dostawcy do sklepu. Dla 28% jest to też forma ochrony środowiska. Wybór produktów lokalnych, to wybór ideologii i wartości, jakie wiążą się z produktami od lokalnych dostawców. 47,5% Polaków uważa, że kupując lokalne produkty przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki.

Ponadto, dla 27% Polaków lokalny przedsiębiorca może łatwiej poznać potrzeby konsumentów i lepiej na nie odpowiadać. Dostawca związany z regionem od pokoleń jest w stanie lepiej i szybciej dostrzec, a nawet przewidzieć potrzeby i oczekiwania konsumentów. Bowiem klient często jest sąsiadem, z którym łączy nas więź. To jeden z powodów, dla których to właśnie w lokalnych sklepach można poprosić o dodanie do asortymentu konkretnego lokalnego lub regionalnego produktu. Ze względu na relacje sąsiedzkie lokalny przedsiębiorca lepiej zna problemy osób z okolicy, a więc i ma większy wpływ na pomoc w rozwiązywaniu trudności. Aspekt lokalności jest bardzo ważny nie tylko ze względu na korzyści, takie jak zdrowsze, smaczniejsze produkty, ale także przez wzajemne wsparcie przedsiębiorców i konsumentów. Lokalność w coraz większym stopniu staje się tożsamością.

- Lokalność jest wpisana w DNA Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Obecnie sprzedaż produktów od lokalnych dostawców jest zdecydowanie wyższa niż jeszcze kilka lat temu. Nasi klienci je wybierają, bo wiedzą, że lokalny produkt jest nie tylko smaczniejszy, ale również zdrowszy. Z drugiej strony sklepy Lewiatan stają się centrum lokalnej społeczności. Angażujemy się we wspieranie lokalnych inicjatyw i społeczności. Naszą misją jest tworzenie i rozwijanie przyjaznych i bliskich sklepów, najlepiej dopasowanych do potrzeb i oczekiwań lokalnych klientów - mówi Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.

Wsparcie lokalnych społeczności

Jedną z największych zalet wyboru produktów od lokalnych dostawców to przyczynienie się do rozwoju polskiej gospodarki. Jak wynika z badania jest wiele aspektów, determinujących ważność roli przedsiębiorcy w życiu lokalnej społeczności. Dla blisko 42% badanych przedsiębiorca wspiera polską gospodarkę współpracując z lokalnymi producentami i dostawcami. Po drugie jedna trzecia ankietowanych uważa, że tworzy nowe miejsca pracy oraz ma wpływ na rozwój miasta, gminy, powiatu. Ponadto, dla 24% Polaków ważne jest lokalne odprowadzanie podatków. Kupując od lokalnego dostawcy, wspieramy polską gospodarkę i zatrzymujemy wydane pieniądze w kraju.

Dzisiaj produkt jest czymś więcej niż tylko składnikiem do przyrządzenia potrawy. Dla Polaków coraz ważniejsza jest historia, jaka kryje się za lokalnym produktem. Dostawcą jest nie tylko nasz sąsiad, ale także właściciel firmy rodzinnej, która w regionie działa już od pokoleń. Wybierając produkty lokalne, przyjmujemy lokalność, jako naszą tożsamość oraz deklarujemy, że ważne są dla nas wartości idące za produktem. Ze względu na ideę lokalności, organizowane są wydarzenia mające na celu pokazywanie, że produkt to coś więcej oraz promowanie wartości i korzyści, związanych z lokalnymi produktami czy współpracą z lokalnymi dostawcami.

II Festiwal Produktów Lokalnych w Lewiatanie

28 sierpnia br. w sklepach Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Produktów Lokalnych. Podczas wydarzenia klienci będą mieć możliwość zapoznania się z bogatą ofertą produktów od lokalnych dostawców dostępnych w placówkach handlowych sieci. Celem Festiwalu jest popularyzowanie lokalności oraz przedstawienie oferty produktów z okolicy.

- W tym roku, z okazji II Festiwalu Produktów Lokalnych, klienci mojego sklepu będą mogli zapoznać się z szeroką gamą produktów lokalnych oraz skorzystać z przygotowanych promocji. Cieszy mnie, że to już kolejna edycja Festiwalu, bo moim zdaniem rozpowszechnianie aspektu lokalności jest bardzo istotne. Często słyszę od klientów pytanie skąd pochodzi dany produkt, bo zależy im, aby był lokalny lub szukają produktów regionalnych. Wtedy zawsze z radością odpowiadam, że to nasz, rodzimy produkt i opowiadam historię lokalnego dostawcy, dzięki któremu możemy cieszyć się bogactwem naszej okolicy, w której żyjemy i mieszkamy - mówi Anna Kubas-Fałczyk, właścicielka sklepu Lewiatan w Dąbrowie Chełmińskiej.

W ramach tegorocznego Festiwalu Produktów Lokalnych klienci mogą skorzystać również z wielu innych atrakcji przygotowanych przez sklepy Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Od 23 do 28 sierpnia przeprowadzony zostanie wspólnie z RMF FM konkurs dla słuchaczy tego największego polskiego radia. Aby wziąć w nim udział wystarczy pochwalić się lokalnym produktem, z którego słynie twoja okolica. Autorzy najciekawszych wypowiedzi zostaną nagrodzeni bonami na zakupy do Lewiatana o wartości 500 zł. Warto też śledzić stronę internetową kampanii „Wybieram lokalne”: www.wybieramlokalne.pl, na której zamieszczane są wszelkie najważniejsze informacje o Festiwalu Produktów Lewiatanie w Lewiatanie.

Kampania „Wybieram lokalne”

Lokalność to sposób działania Lewiatana od ponad 27 lat, który wynika z wartości firmy i siły lokalnych relacji 2100 przedsiębiorców. Kampania „Wybieram lokalne” ma na celu budowanie świadomości wśród konsumentów na temat tego, dlaczego warto wspierać lokalność i wybierać produkty, które pochodzą od polskich rolników i producentów. Istotnym elementem działań będzie podkreślenie znaczenia „małych ojczyzn” i roli patriotyzmu gospodarczego. W ramach kampanii sieć planuje cykl wydarzeń, m.in. konkursy, materiały informacyjne i edukacyjne, wsparcie lokalnych inicjatyw. Kampanii towarzyszy również wzmocnienie sposobu oznakowania lokalnych produktów dostępnych w sklepach Lewiatana.

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: BOSMANTreść komentarza: Alfons, sutener i pseudo ochroniarz, pseudo kibic i koleś gangsterów na prezydenta? Trzeba być chorym umysłowo aby na niego zagłosować. Tylko Rafał Trzaskowski!Data dodania komentarza: 23.05.2025, 19:47Źródło komentarza: Przed rozmową Mentzena z Nawrockim. Warchoł: W wielu punktach nasze programy są zbieżneAutor komentarza: SumTreść komentarza: Trzeba być tak ciemnym żeby popierać złodziei zpisuData dodania komentarza: 23.05.2025, 13:32Źródło komentarza: Przed rozmową Mentzena z Nawrockim. Warchoł: W wielu punktach nasze programy są zbieżneAutor komentarza: LoolTreść komentarza: Taki młody i już spaprany życiorys.Data dodania komentarza: 23.05.2025, 12:32Źródło komentarza: Były ksiądz skazany na 5 lat więzienia za molestowanie nieletnich – szczegóły wyroku i przebieg procesuAutor komentarza: Mieszkanka PodkarpaciaTreść komentarza: Szkoda, że pisze się tylko o przedsiębiorcach a nikt nie wspomina o osobach, które ciężar termomodernizacji z Czystego powietrza wzięły na siebie bez pośrednictwa przedsiębiorstw, czyli bez tzw. prefinansowania. Ich wnioski też nie są rozpatrywane. Wydaliśmy kilkadziesiąt tysięcy złotych, czekamy na rozpatrzenie wniosku na ponad 40 tys. od 8 grudnia i nie wiadomo ile będziemy musieli czekać. Prace stoją, miały być finansowane ze zwrotu, innych pieniędzy już nie mamy a termin zakończenia realizacji prac zgodnie z umową z WFOŚiGW nieubłaganie się zbliża.Data dodania komentarza: 23.05.2025, 12:13Źródło komentarza: Zaostrza się protest przedsiębiorców poszkodowanych przez "Czyste Powietrze". Wiceprezes NFOŚiGW w drodzeAutor komentarza: LTreść komentarza: haha ratioData dodania komentarza: 22.05.2025, 20:41Źródło komentarza: Komunistyczna propaganda na ulicach Rzeszowa. Wiemy, kto za tym stoi!Autor komentarza: lózakTreść komentarza: Mentzen moze im piwo postawić a nie warunkiData dodania komentarza: 22.05.2025, 16:46Źródło komentarza: Sławomir Mentzen stawia warunki Nawrockiemu i Trzaskowskiemu
Reklama
Reklama
Reklama