Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Michał Połuboczek
Reklama Powiat Rzeszowski
Reklama poseł Adam Dziedzic

"Szprycha" CPK nr 6: Łętownia - Rzeszów. Wkrótce poznamy przebieg trasy

Podziel się
Oceń

22 lipca w Jasionce spółka CPK zorganizowała konferencję prasową na temat postępów w realizacji inwestycji. Nasza redakcja nie została zaproszona na tę konferencję. Zdecydowaliśmy się jednak opublikować materiały przesłane przez spółkę.
  • Źródło: CPK
"Szprycha" CPK nr 6: Łętownia - Rzeszów. Wkrótce poznamy przebieg trasy
Screenshot z prezentacji przesłanej do mediów

Linia Łętownia - Rzeszów. Z czterech przebiegów zostanie wybrany jeden


Dla ok. 40-kilometrowego odcinka linii kolejowych nr 58 i 632 między Łętownią i Rzeszowem spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium wykonalności. Odcinek z Łętowni (od strony Stalowej Woli) do stolicy Podkarpacia to fragment tzw. szprychy CPK nr 6, czyli nowej trasy kolejowej, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Rzeszowem i Sanokiem.

W tej chwili dobiega końca analiza wielokryterialna dla czterech wariantów odc. Łętownia - Rzeszów. 

Wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września 2022roku. Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma wariantami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o decyzję środowiskową dla odcinka Łętownia - Rzeszów.

Kolejny etap będzie obejmował przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez spółkę CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno-inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na przełomie I i II kw. 2023 r. 

Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następne właściwą realizację.

Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.


 

 Linia Łętownia - Rzeszów. Dotychczasowe konsultacje. Studium wykonalności (STEŚ) krok po kroku


Dla odcinka Łętownia - Rzeszów spółka CPK jest po II etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach studium wykonalności. W lutym i marcu tego roku odbyło się w sumie 15 spotkań z mieszkańcami (część w formule zdalnej z uwagi na sytuację pandemiczną), m.in. w Łętowni, Rzeszowie, Jasionce i Sokołowie Małopolskim.

Wcześniej - w sierpniu i wrześniu ubiegłego roku - w ramach I etapu konsultacji spółka CPK zorganizowała 10 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło osiem ówczesnych wariantów.

Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej inwestor zmniejszył liczbę wariantów z ośmiu do czterech i opracował korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące rozwiązań bezkolizyjnych). W trakcie zbierania uwag od mieszkańców każdy z wariantów można było obejrzeć ze szczegółami na interaktywnych mapach na stronie www.cpk.pl.

Spotkania konsultacyjne pomogły w dokonaniu korekt wariantów. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej.

Efektem tych konsultacji była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza.

Dotychczasowe konsultacje, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie były obligatoryjne. Wynikały z transparentności procedury inwestycyjnej i z chęci podzielenia się przez CPK z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Wymagane prawem konsultacje ze stroną społeczną będą prowadzone przez RDOŚ na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej.

  
 

Z Rzeszowa do Warszawy pociągiem w 2 godz. Nowe czasy przejazdu i korzyści dla pasażerów


Docelowo kolejowa "szprycha" CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie ok. 6 godz.)

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Dzięki przygotowywanym inwestycjom CPK na terenie województwa podkarpackiego powstanie ok. 156 km nowych linii kolejowych.


 

Rozwiązania projektowe CPK w regionie. Łącznik z lotniskiem i dojazd do innych miast


Za sprawą budowy linii kolejowej nr 632 pasażerowie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka otrzymają szybkie, przelotowe połączenie z centrum miasta, co umożliwi dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. Inwestycja CPK umożliwi dalszy rozwój Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).

Planowana linia nr 58 jest częścią "szprychy" CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też szybkie połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa, Stalowej Woli i Niska. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. - przed COVID-19 - było to mniej niż 9 tys. pasażerów.


 

 Program kolejowy CPK. Większość miast w zasięgu 2,5 godz. podróży do Warszawy i CPK


Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2.000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W tej chwili CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa - CPK - Łódź (dla tego 140-kilometrowego fragmentu gotowy jest wariant inwestorski); Łódź - Sieradz - Wrocław; Żarów - Wałbrzych - granica z Czechami; Sieradz - Kalisz - Poznań; Łętownia - Rzeszów; Ostrołęka - Łomża - Giżycko; Katowice - Ostrawa; Trawniki - Zamość - Bełżec; CPK - Płock - Włocławek i Węzeł CPK.

Łącznie prace przygotowawcze w ramach studium wykonalności trwają już na 1.300 km z planowanych 2.000 km nowych linii kolejowych.

Nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK, a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
 


Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaRadny Mateusz Maciejczyk
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KosmitaTreść komentarza: W na moim osiedlu mieszka Grażka co ma Chłopa Michaśka. Podobno lubi PIERDACZKI zwane inaczej CZŁAPACZKAMI. Raz przyobserwowałem jak z otwartego okna swego apartamentu na drugim piętrze, pięścią wyma***ąc coś wykrzykuje w kierunku iglaka rosnącego naprzeciw, jakieś 4 m od jej okna. Przycichło, bo się schowała. Znając Jej dziwne podejście do świata, wiedziałem, że tak to się nie skończy. Wyjąłem lornetkę i spojrzałem na drzewo w poszukiwaniu tego ZŁEGO, któren we wściekłość Ją wprawił. Patrzę a tam dwa GRUCHAKI GRZYWKOWE znacząco kiwają głowami pokazując skrzydłem okno. Z apartamentu dobiegł głos Michasia próbującego coś Graży wyperswadować. Nagle pojawiła się ONA, na parapecie okna z MOPEM w jednej ręce a drugą łapie się futryny. Wychylając się próbuje dosięgnąć skrzydlaków, wrzeszczy niemiłośiernie. One zaś odwracają się i spod ogona oddają dwa celne obfite TRYSKI, na Jej lica. Ją zamurowało a Bąkom w piaskownicy grabki z łapek wypadły. Puściła się futryny i już odlatywała z bluzgami na ustach, gdy ją w porę chwycił Michaś i wciągnął do środka, skąd zaraz dobiegł już tylko jego głos – Tym razem zad do przeglądu! Potem to już tylko słychać było pięć szybkich KLAPSÓW, pewnie bez majtek była. A gdyby Michaś nie złapał to jaka jest kwalifikacja NFZ, czy darmowe leczenie Jej przysługuje? Myśliwi płacą za straty włościan poczynione przez dziki. Czy może oni też powinni bulić za złamania? W końcu GRUCHAKI to też stworzaki.Data dodania komentarza: 25.12.2025, 10:45Źródło komentarza: Ornitolog: rozpoczyna się najtrudniejszy czas dla ptaków; muszą pilnować wagi co do gramaAutor komentarza: KubuśTreść komentarza: A gdyby piesi poruszający się poza chodnikami mieli obowiązek nosić kamizelki odblaskowe to tak tragicznych zdarzeń byłoby zdecydowanie mniej.Data dodania komentarza: 23.12.2025, 15:53Źródło komentarza: Tragiczny wypadek w Połomi. Nie żyje 53-letni mężczyznaAutor komentarza: KubuśTreść komentarza: Pierwszeństwo na przejciu nie gwarantuje życia. Po drugie czy są jakieś porównania co do ilości wypadków przed zmianą przepisówData dodania komentarza: 23.12.2025, 15:50Źródło komentarza: Tragiczny wypadek w Połomi. Nie żyje 53-letni mężczyznaAutor komentarza: kkkTreść komentarza: a mi to lotto, jem mięso kiedy chcę i żaden facet w sukience nie będzie mi mówił, co i kiedy mogę jeśćData dodania komentarza: 22.12.2025, 20:40Źródło komentarza: W świąteczny piątek można jeść mięso. Dyspensa biskupa rzeszowskiegoAutor komentarza: JarekTreść komentarza: Nareszcie normalna szkołaData dodania komentarza: 21.12.2025, 22:19Źródło komentarza: CoLibre - pierwsza demokratyczna szkoła w Rzeszowie stawia na relacje i samodzielność uczniówAutor komentarza: prorokTreść komentarza: i co najlepsze ,te wszystkie osoby mieszkają na WyspiańskiegoData dodania komentarza: 15.12.2025, 08:51Źródło komentarza: Rusza głosowanie na „Osobowość Rzeszowa 2025"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama