Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Eco Energy 24 – klimatyzacja Rzeszów
Reklama poseł Adam Dziedzic

"Szprycha" CPK nr 6: Łętownia - Rzeszów. Wkrótce poznamy przebieg trasy

Podziel się
Oceń

22 lipca w Jasionce spółka CPK zorganizowała konferencję prasową na temat postępów w realizacji inwestycji. Nasza redakcja nie została zaproszona na tę konferencję. Zdecydowaliśmy się jednak opublikować materiały przesłane przez spółkę.
  • Źródło: CPK
"Szprycha" CPK nr 6: Łętownia - Rzeszów. Wkrótce poznamy przebieg trasy
Screenshot z prezentacji przesłanej do mediów

Linia Łętownia - Rzeszów. Z czterech przebiegów zostanie wybrany jeden


Dla ok. 40-kilometrowego odcinka linii kolejowych nr 58 i 632 między Łętownią i Rzeszowem spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium wykonalności. Odcinek z Łętowni (od strony Stalowej Woli) do stolicy Podkarpacia to fragment tzw. szprychy CPK nr 6, czyli nowej trasy kolejowej, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Rzeszowem i Sanokiem.

W tej chwili dobiega końca analiza wielokryterialna dla czterech wariantów odc. Łętownia - Rzeszów. 

Wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września 2022roku. Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma wariantami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o decyzję środowiskową dla odcinka Łętownia - Rzeszów.

Kolejny etap będzie obejmował przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez spółkę CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno-inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na przełomie I i II kw. 2023 r. 

Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następne właściwą realizację.

Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.


 

 Linia Łętownia - Rzeszów. Dotychczasowe konsultacje. Studium wykonalności (STEŚ) krok po kroku


Dla odcinka Łętownia - Rzeszów spółka CPK jest po II etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach studium wykonalności. W lutym i marcu tego roku odbyło się w sumie 15 spotkań z mieszkańcami (część w formule zdalnej z uwagi na sytuację pandemiczną), m.in. w Łętowni, Rzeszowie, Jasionce i Sokołowie Małopolskim.

Wcześniej - w sierpniu i wrześniu ubiegłego roku - w ramach I etapu konsultacji spółka CPK zorganizowała 10 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło osiem ówczesnych wariantów.

Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej inwestor zmniejszył liczbę wariantów z ośmiu do czterech i opracował korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące rozwiązań bezkolizyjnych). W trakcie zbierania uwag od mieszkańców każdy z wariantów można było obejrzeć ze szczegółami na interaktywnych mapach na stronie www.cpk.pl.

Spotkania konsultacyjne pomogły w dokonaniu korekt wariantów. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej.

Efektem tych konsultacji była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza.

Dotychczasowe konsultacje, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie były obligatoryjne. Wynikały z transparentności procedury inwestycyjnej i z chęci podzielenia się przez CPK z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Wymagane prawem konsultacje ze stroną społeczną będą prowadzone przez RDOŚ na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej.

  
 

Z Rzeszowa do Warszawy pociągiem w 2 godz. Nowe czasy przejazdu i korzyści dla pasażerów


Docelowo kolejowa "szprycha" CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie ok. 6 godz.)

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Dzięki przygotowywanym inwestycjom CPK na terenie województwa podkarpackiego powstanie ok. 156 km nowych linii kolejowych.


 

Rozwiązania projektowe CPK w regionie. Łącznik z lotniskiem i dojazd do innych miast


Za sprawą budowy linii kolejowej nr 632 pasażerowie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka otrzymają szybkie, przelotowe połączenie z centrum miasta, co umożliwi dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. Inwestycja CPK umożliwi dalszy rozwój Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).

Planowana linia nr 58 jest częścią "szprychy" CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też szybkie połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa, Stalowej Woli i Niska. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. - przed COVID-19 - było to mniej niż 9 tys. pasażerów.


 

 Program kolejowy CPK. Większość miast w zasięgu 2,5 godz. podróży do Warszawy i CPK


Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2.000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W tej chwili CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa - CPK - Łódź (dla tego 140-kilometrowego fragmentu gotowy jest wariant inwestorski); Łódź - Sieradz - Wrocław; Żarów - Wałbrzych - granica z Czechami; Sieradz - Kalisz - Poznań; Łętownia - Rzeszów; Ostrołęka - Łomża - Giżycko; Katowice - Ostrawa; Trawniki - Zamość - Bełżec; CPK - Płock - Włocławek i Węzeł CPK.

Łącznie prace przygotowawcze w ramach studium wykonalności trwają już na 1.300 km z planowanych 2.000 km nowych linii kolejowych.

Nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK, a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JurekTreść komentarza: Ze swojej strony widzę jasno, że kler (nie kościół), przypodoba sobie wygodnych. Od lat to trwa, moim zdaniem boją się zaprzestania finansowania zamków znaczących siedziby kleru. Każdy dobry, jak ma imię wznoszone przez kler na ustach, wszak nawet pedofilię chronią. Pan Braun trafił w swój czas. Nic to, że rodzina normalnych ludzi się go wypiera, ma swoje przed oczami i za tym idzie. "Czynniki instancji kościelnych" prosto nazwywam klerem. Pan Braun będzie donoszony do końca swoich dni, albo do końca terminu przydatności, trafiając na stary grunt.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 18:50Źródło komentarza: Spotkanie z Grzegorzem Braunem. Nowa Lewica protestujeAutor komentarza: Mariusz JasikTreść komentarza: Jak wam komunistą nie wstyd oskarżać Grzegorza Brauna i blokować dostęp do miejsc wystąpienia w Rzeszowie gdzie normalnie ludzie chcą dowiedzieć się prawdy!!2W innych miastach też zastraszacie i blokuje cię dostęp do wystąpień na tym ma polegać demokracja i równość?? Toż przecież wyjście nas niszczyli tłamsili przez tyle lat a teraz znowu podnosicie te swoje komunistyczne łby i pokazujecie swoje prawdziwe oblicze nie polskie i nie nasz interes Polski tylko obcy to was trzeba jak najszybciej odsunąć od władzy bo tylko szkodzicie!!!!Hańba!!! Wolny RzeszówData dodania komentarza: 3.12.2025, 18:02Źródło komentarza: Spotkanie z Grzegorzem Braunem. Nowa Lewica protestujeAutor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Przyznam, że nie rozumiem pewnej sprawy z Panem Braunem. Pan Braun mówi to, mówi tamto oraz w wielu innych sprawach też ma dużo do powiedzenia. Do tego afiszuje się z wizerunkami odwołującymi się do chrześcijańskiego, katolickiego swojego dziedzictwa i wychowania. Jeśli tak, to czemu tzw. czynniki instancji kościelnych w jednoznaczny sposób nie odetną się od tego Pana. Przecież ten Pan już chociażby podważa Łukasza 10:27 „Zaś on odpowiadając, rzekł: Będziesz miłował Pana, twojego Boga, z całego twego serca, z całej twej duszy, z całej twej siły i z całej twej myśli; a twojego bliźniego jak siebie samego.”. Niby prosta rzecz do załatwienia, ale jednak…Data dodania komentarza: 3.12.2025, 08:05Źródło komentarza: Spotkanie z Grzegorzem Braunem. Nowa Lewica protestujeAutor komentarza: ziomTreść komentarza: 14:45 ale wg czasu utc, głąbyData dodania komentarza: 30.11.2025, 12:52Źródło komentarza: Tragiczna katastrofa śmigłowca w rejonie Rzeszowa. Zginęły dwie osoby [Aktualizacja]Autor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Ech Waszeci Zzawisły, jam jest z dalekości, co ONE z tego PODKARPACIA tobie zrobiły, że cieszysz się z ICHNIENNEGO nieszczęścia? Chcieli, to se zagłosowali, Ty innych preferujesz i dobrze. To jak Tobie robactwo w zadzie się zalęgnie, to ONE z tego PODKARPACIA, też mają się cieszyć? Wiem! Mam pomysł, trzeba Wam zorganizować Grunwald nr 2 i to w tym samym miejscu, gdzie był ten pierwszy. Sprawdzałem, hektarów jest tam multum i wszyscy się zmieścicie. Trza Was zebrać we dwie przeciwstawne chorągwie, Kaczystów i Tuskowców. Do tej pierwszej POLSCY wojowie, ale ci najbardziej POLSCY, tacy, że aż…. Tacy polacko-katolaccy, najprawdziwsi do dziesiątego pokolenia wstecz. Pod drugą chorągwią zbieranina NIEPOLAKÓW, perwersyjnych prounionistów i tych okropnych „SZKOPÓW”. Poboczny PLANKTON niech się podczepi tam, gdzie akurat mu u powyższych antagonistów najbardziej pasuje. Dla wyrównania szans wszystkich wojów należy zaopatrzyć w poręczne ostre małe błyskotki, BRZYTEWKI. Przecież taki stetryczały dziadek nie dźwignie dwuręcznego mieczyska a pewnie też będzie chciał się wykazać i zdzielić swojego ULUBIEŃCA, tak żeby tamten raz na zawsze GO popamiętał. I hajda na bliźniego ze wściekłym „miłosnym” błyskiem w krwawych ślipiach. Na taką wyrzynankę to i światowe telewizyje się zjadą. Niech glob pozna, jak Nadwiślańscy Ludkowie potrafią pięknie swoje sprawy załatwiać. Zaakceptuję każdy wynik tej „miłosnej” rzezi, kto wygra niech rządzi. Ale najbardziej by mi pasowało gdybyście się wszyscy wzajemnie załatwili i to na CACY. Wtedy my Kosmici przejmiemy NADWIŚLAŃSKI KRAJ i na nowo napiszemy jego historię. Oj będzie ona wspaniała, wspaniała, że HEJ! Nasza flaga dumnie będzie łopotała na 1000 metrowym maszcie, tak żeby wszyscy widzieli wyszytego na niej KISZONEGO OGÓRA W WIELKIM SŁOJU. Tak, trzeba Wam sprawę załatwić raz a dobrze, tak po MĘSKU. Żeby nie było wątpliwości, kto tu ma rację. To teraz do zabawy.Data dodania komentarza: 30.11.2025, 11:36Źródło komentarza: Klęska śniegowa na Podkarpaciu: tysiące odbiorców bez prądu. Wyjaśniamy jak zgłaszać awarie z PGE DystrybucjaAutor komentarza: ZzawisłyTreść komentarza: I bardzo dobrze, głosowaliście na PISiorów jesteście ich bastionem to macie swój "dobrobyt". Przewalili kasę na modernizację energetyki, linie, stację bo dali 13stki, sobie bonusy to teraz się grzejcie tymi bonusami.Data dodania komentarza: 29.11.2025, 17:32Źródło komentarza: Klęska śniegowa na Podkarpaciu: tysiące odbiorców bez prądu. Wyjaśniamy jak zgłaszać awarie z PGE Dystrybucja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama