Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama orkiestra księżniczek Rzeszów październik 2025
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Eco Energy 24 – klimatyzacja Rzeszów
Reklama Rzeszów to MY

Pociąg RegioJet Praga-Przemyśl bez przystanku w Rzeszowie?!

Podziel się
Oceń

Czeski prywatny przewoźnik RegioJet zyskał wymagane pozwolenia na wstęp na polski rynek. Działalność planuje rozpocząć wiosną 2021 roku. Pociągi mają kursować przed 5 lat. Niestety na liście stacji nie ma Rzeszowa.
  • Źródło: informacje prasowe, materiały własne
Pociąg RegioJet Praga-Przemyśl bez przystanku w Rzeszowie?!
Pociąg Praga-Przemyśl bez przystanku w Rzeszowie?! - Pociąg RegioJet

Autor: Materiały prasowe RegioJet

Nowe, bezpośrednie połączenie na trasie Praga-Kraków-Przemyśl

Największy środkowoeuropejski, komercyjny kolejowy przewoźnik pasażerski, RegioJet, wiosną 2021 roku uruchomi regularne, nocne połączenie na trasie Praga-Kraków-Przemyśl oraz w relacji powrotnej. Na wstęp na polski rynek uzyskał już wszystkie pozwolenia – w ostatnich dniach Urząd Transportu Kolejowego udzielił zgody na dostęp do infrastruktury oraz przydzielenie tras.

Na stacji Przemyśl Główny zapewnione będzie skomunikowanie pociągu z połączeniem RegioJetu i ukraińskiego partnera do Lwowa. Dokładna data uruchomienia połączenia zależy od zniesienia ograniczeń związanych z epidemią Covid-19. Uruchomienie połączenia wstępnie zaplanowanie jest na przełomie marca i kwietnia 2021 roku.

- Wejście na polski rynek było w naszych planach od dłuższego czasu. Od wiosny 2021 roku zaoferujemy codzienne połączenie Krakowa i Przemyśla z Pragą, Ołomuńcem i innymi miastami w Republice Czeskiej. Na pokładzie pociągów podróżni będą mieć do dyspozycji wszystkie usługi, które znają z pozostałych pociągów RegioJet, wliczając w to m.in. bezpłatną kawę czy dostęp do internetu – mówi Radim Jančura, właściciel firmy RegioJet.

Podróż i atrakcje za 20 euro?

Połączenie kolejowe będzie funkcjonowało jako nocne z odjazdem z Pragi, Przemyśla i Krakowa w godzinach wieczornych i porannym przyjazdem do stacji docelowych. Pasażerowie będą mieć możliwość wyboru standardu podróży – dostępne będą wagony z miejscami do siedzenia, jak i kuszetki oraz wagony sypialne.

Pociąg Praga-Przemyśl bez przystanku w Rzeszowie?!
Serwis w pociągu RegioJet


RegioJet zaoferuje najszerszy wachlarz usług za najlepszą cenę. W ramach zakupionego biletu, który ma kosztować około 20 euro (90 zł), podróżni otrzymają bezpłatnie miejscówkę, kawę, butelkowaną wodę, połączenie z internetem, dostęp do systemu rozrywki pokładowej z ofertą filmów, gier i innych treści oraz pozostałe usługi.

Nocne połączenia przyszłością transportu kolejowego?

Rozszerzenie sieci nocnych połączeń RegioJet zbiega się w czasie z działaniami europejskich przewoźników kolejowych, a także Unii Europejskiej dyskutujących o dalszym rozwoju nocnych połączeń kolejowych w Europie, jako lepszej i bardziej ekologicznej alternatywie dla transportu samochodowego i lotniczego. RegioJet swymi działaniami wpisuje się w tę inicjatywę, niemniej podkreśla, że musi być to wspólny projekt łączący wszystkich przewoźników – państwowych i prywatnych. Dla przykładu RegioJet swymi pociągami nocnymi przewozi rocznie około ćwierć miliona pasażerów, a ich liczba stale rośnie.

Poza połączeniami nocnymi RegioJet jest wiodącym przewoźnikiem w segmencie dziennych, dalekobieżnych połączeń kolejowych na kluczowych trasach w Czechach i w Europie Środkowej. Z jego połączeń kolejowych korzysta rocznie około 15 milionów pasażerów. Dzięki usługom o wysokim standardzie za najlepszą cenę, pasażerowie wybierają połączenia RegioJet na trasach takich, jak: Praga-Ostrawa, Praga-Wiedeń, Praga-Bratysława czy Praga-Koszyce.

Konkurencja drogą do jakości usług

RegioJet jest zainteresowany rozszerzeniem oferty komercyjnych połączeń kolejowych o wysokim standardzie także na terenie Polski. Wg europejskiego prawodawstwa połączenia dalekobieżne powinny funkcjonować bez dotacji, w formie konkurencyjnej oferty usług wielu przewoźników.

Zasada ta ma obowiązywać wszędzie tam, gdzie możliwe jest zapewnienie podstawowych usług transportowych bez dotacji. Idealnym przykładem tego rozwiązania jest trasa Praga-Ostrawa w Republice Czeskiej, gdzie bez dotacji ze strony państwa funkcjonują trzej przewoźnicy, dzięki czemu podróżni uzyskują najlepszą ofertę usług i cen na kolei.

Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesne połączenia kolejowe, których częstotliwość w szczycie komunikacyjnym sięga 20 minut. Wyboru przewoźnika dokonują na podstawie oceny standardu oferowanych usług i cen. Dzięki temu systemowi czeskie ministerstwo transportu oszczędza setki milionów koron rocznie na dotacjach. O podobnej organizacji przewozów na kolei RegioJet będzie rozmawiać także z polskimi decydentami.

Rok 2021 będzie dla RegioJetu rokiem dalszej ekspansji

RegioJet aktualnie inwestuje w dalszy rozwój swej floty pociągów dalekobieżnych. Tydzień temu przewoźnik przejął od producenta pierwsze dwie z 15 topowych lokomotyw wielosystemowych Bombardier TRAXX MS3. Poza nowymi lokomotywami RegioJet w 2021 roku planuje znacząco inwestować w poszerzenie swego parku wagonowego.

Pociąg Praga-Przemyśl bez przystanku w Rzeszowie?!
Pociąg RegioJet na stacji w Bratysławie

Do 50 wagonów, które firma zakupiła w tym roku, dołączy w 2021 roku co najmniej 70 kolejnych wagonów. To oznacza powiększenie parku wagonowego o ponad jedną trzecią do poziomu 300 wagonów do obsługi dziennych i nocnych połączeń dalekobieżnych.

W 2019 roku firma wypracowała wg międzynarodowych standardów księgowych zysk EBIDTA w wysokości ok. 80 milionów złotych.

Pociąg nie zatrzyma się w Rzeszowie?!

Firma RegioJet niemal rok zabiegała o uruchomienie połączenia Praga-Przemyśl w polskim Urzędzie Transportu Kolejowego. Niestety, na trasie pociągu nie przewidziano stacji Rzeszów Główny.

- Decyzja o otwartym dostępie dla RegioJet została wydana zgodnie z wnioskiem przewoźnika - informuje nas Tomasz Frankowski, z biura Prezesa Urząd Transportu Kolejowego.

Zdaniem Frankowskiego przewoźnik nie może dowolnie zmieniać stacji zatrzymania. Jednak jeśli do przewoźnika wpłynie wniosek od organizatora publicznego transportu zbiorowego [ministra, lub marszałka województwa, przyp. red.] o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji – to przewoźnik może taką prośbę uwzględnić bez konieczności wnioskowania o zmianę decyzji o otwartym dostępie.

- To kuriozalna sytuacja, żeby pociąg nie zatrzymywał się w Rzeszowie - mówi nam Piotr Pilch, Wicemarszałek Województwa Podkarpackiego, który jest odpowiedzialny m.in. za przewozy kolejowe.

- Będziemy występować do RegioJet o dodanie kolejnych stacji - podkreśla Pilch. Zdaniem wicemarszałka, to dobrze, że kolejne firmy kolejowe realizują połączenia z podkarpackimi miastami - Przemyśl staje się hubem przesiadkowym, który mógłby obsługiwać ponad 1 mln pasażerów rocznie - podkreśla.

Jak informuje nas rzecznik czeskiego przewoźnika - otwarcie każdej nowej niesubsydiowanej międzynarodowej linii kolejowej wymaga długiego i skomplikowanego procesu ubiegania się o pozwolenia - mówi Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet. Stąd zapewne decyzja przewoźnika o wyznaczeniu tylko dwóch przystanków na terenie Polski.

- W przyszłości chcielibyśmy zatrzymać się w większej liczbie miejsc w Polsce - rownież i w Rzeszowie. Jest to dla nas priorytetem - mówi nam Aleš Ondrůj.

- Teraz to tylko pierwszy etap, w którym chcieliśmy jak najszybciej przeprowadzić proces zatwierdzania naszego połączenia - dodaje.

Pociągi RegioJet mają kursować na trasie Praga - Kraków- Przemyśl od wiosny 2021 roku do wiosny 2025 roku. Miejmy nadzieje, że w tym czasie Rzeszów dołączy do stacji, na których zatrzyma się pociąg.

Powiązane galerie zdjęć:


Napisz komentarz

Komentarze

Gre.Rzeszów 08.01.2021 12:19
Czeski film. Parodia. Mam nadzieję, że zmienią postoje i ponad 3 razy większy od Przemyśla - Rzeszów zyska możliwość wejścia do tego zacnego skladu :) W końcu Rzeszów ma 200 tys. mieszkańców

Co nie co. 30.12.2020 19:01
Pociąg ma jechać, a nie się zatrzymywać. Rzeszów schodzi na psy. A po drugie nie mam nic przeciw temu aby i zatrzymał się w Rzeszowie, nawet jest to wskazane, ale nie jak pisze przedmówca, na mniejszych stacjach., bo nadal jechałby 2 godziny z Przemyśla do Rzeszowa, jak teraz. Jak by się rowerzysta wkurzył to i rowerem za 2 godziny dotarłby rowerem. Czesi postawili raczej na podróżnych ze wschodu, aby tanio u nich pracowali.

Dominik 30.12.2020 17:33
Kuriozum pociąg zatrzyma się w Krakowie, a potem dopiero w Przemyślu? A po drodze mamy stacje takie jak Tarnów, Dębica i Rzeszów Główny na których zatrzymują się wszystkie pociągi łącznie z Pendolino!

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JurekTreść komentarza: Jak się ktoś zajmie dojazdem np. z Racławówki do Rzeszowa na 6 rano, potem powrotem od 14:00 do 19:00, to zastanowię się nad przejściem na ZTM, tylko czemu jeszcze MPK mam po drodze? Po co dwóch prezesów do tego samego? A najlepszy jest MKS. Nie potraficie się dogadać co do jednej firmy? Rzeszowscy obywatele jeżdżą za darmo, MKS bierze słono, ZTM jak widać nie ma właściwego wpływu na zarząd miasta i ościenne gminy. Panie Burmistrz Boguchwały, może coś porobić z tematem należy, a Halo Rzeszów może zapyta Pana rządzącego i napisze.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 20:23Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w RzeszowieAutor komentarza: Porodówka w Bieszczadach ma zostaćTreść komentarza: Zachęcamy też do obejrzenia filmu gdzie tłumaczymy kulisy procesu zamykania porodówki na kanale youtubeData dodania komentarza: 8.09.2025, 16:45Źródło komentarza: Wiceminister zdrowia obiecuje ratowanie porodówki w Lesku. "Są gotowe pomysły na uratowanie"Autor komentarza: lózakTreść komentarza: Z Rejtana na Matuszczaka nie jedzie żaden autobus nie licząc linii 49 która jeździ w takich godzinach że jeździ pusty. Chcąc korzystać z super MPKu muszę sie przesiadać na Dąbrowskiego lub na Piłsudskiego, podróż trwa ponad godzinę, autem jade 20min w korkachData dodania komentarza: 8.09.2025, 12:52Źródło komentarza: „Wskocz do autobusu!” - będzie szybciej, taniej i wygodniej - zachęca dyrektor ZTM w Rzeszowie Ł Autor komentarza: RedaktorzynaTreść komentarza: Szanowny Pan nie dość, że bezczelny, to jeszcze chyba ślepy? Nie potrafił doczytać, iż tekst jest napisany na temat BADAŃ. Wystarczyło doczytać i zrozumieć. redaktorzyna pisze o tym na początku "Przed Warszawą, Gdańskiem czy Krakowem – tak uplasował się Rzeszów w najnowszym rankingu Business Insidera dotyczącym jakości życia w polskich miastach. Drugie z szesnastu możliwych miejsc to bardzo wysoki wynik, zwłaszcza, że od zwycięskich Katowic Rzeszów dzieli zaledwie jeden punkt." i na końcu: "Ranking Business Insidera opiera się na danych Głównego Urzędu Statystycznego, Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz portalu morizon"Data dodania komentarza: 3.09.2025, 21:10Źródło komentarza: Rzeszów jednym z najlepszych miast do życia w Polsce. Przed Warszawą Krakowem czy WrocławiemAutor komentarza: lózakTreść komentarza: i dlatego w tym dobrobycie utrzymujemy nierentowne placówki zamiast dołożyć kasę do dobrze prosperujących żeby było jeszcze lepiejData dodania komentarza: 3.09.2025, 09:57Źródło komentarza: Szpital w Lesku na kolejny miesiąc zawiesił działalność porodówkiAutor komentarza: Klaus von ArienTreść komentarza: @Redaktor- zapewniam że czytam lepiej ze zrozumieniem niż ty "szanowny redaktorzyno". Ubawiłeś mnie koleżko! Tak trzymaj to twoja epoka... :):):):):):)Data dodania komentarza: 3.09.2025, 02:15Źródło komentarza: Rzeszów jednym z najlepszych miast do życia w Polsce. Przed Warszawą Krakowem czy Wrocławiem
Reklama
Reklama
Reklama