Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama Eco Energy 24 – klimatyzacja Rzeszów
Reklama poseł Adam Dziedzic

CPK: wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka kolejowego Rzeszów-Łętownia

Podziel się
Oceń

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) łączącego Rzeszów z Łętownią.

Dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu m.in. między Rzeszowem, Stalową Wolą i Lublinem, a docelowo z Warszawą.

Problemy komunikacyjne

Jak poinformowała spółka w środę (13.08.2025) w komunikacie, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczy wariantu W2. Jest to ten sam odcinek, który planował PiS. Jednak, jak zapowiadają politycy koalicji 15 Października, budowa "szprychy nr 6" ma zostać zrealizowana znacznie szybciej, niż zakładał to rząd PiS. 

Zdaniem posła Adma Dziedzica "Wg. założeń PiS połączenie miało być w roku 2046, tylko zapomnieli o tym poinformować." - Napisał poseł na swoim profilu oficjalnym.

Tymczasem w 2022 CPK pisała w oficjalnym komunikacje, iż: "jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia – Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r." Jej budowa zaś miała się rozpocząć w 2023 roku.

W rozmowie telefonicznej poseł Dziedzic nie potrafił udzielić odpowiedzi, kiedy linia będzie zbudowana wg nowych założeń projektowych. Podkreślał, że "nie będzie opowiadać ludziom bajek, jak PiS".

W środowym komunikacie CPK podano, że wybrany wariant W2 został najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów.

„Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji” 

– przekazała spółka, wyjaśniając, że trasa jest planowana po wschodniej stronie Sokołowa Małopolskiego, a dalej – na wschód od drogi ekspresowej S19 – włącza się w linię kolejową nr 91 na terenie gminy Krasne.

Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać. 

Wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach może spotkać się z protestami społecznymi, które są jednym z etapów procedury administracyjnej. Protesty te mogą być zgłaszane przez osoby fizyczne, prawne, organizacje społeczne czy inne podmioty, którym przysługuje status strony w postępowaniu. Organ wydający decyzję tj. regionalny dyrektor ochrony środowiska, musi rozpatrzyć zgłoszone protesty i może uwzględnić je w procesie decyzyjnym. 

Po otrzymaniu decyzji środowiskowej CPK rozpocznie ustalanie lokalizacji linii kolejowej. Następnym etapem jest projekt budowlany, po jego zatwierdzeniu rozpocznie się budowa. 

Niestety żadnym z nowych komunikatów nie zaleźliśmy informacji o prognozowanym terminie oddania "szprychy nr 6" do użytku.

Jak długo i którędy pojedziemy do Warszawy?

Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów będzie liczył 42 kilometry długości. Po wybudowaniu "zapewni bezpośrednie i szybkie połączenie między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. W przyszłości, dzięki tej inwestycji, skróci się także czas dojazdu między Rzeszowem a Warszawą i lotniskiem CPK." - Czytamy w komunikacie prasowym.

Wg założeń prezentowanych w pierwotnym projekcie czas przejazdu ma wynosić odpowiednio 2 godz. 15 minut z Rzeszowa do Warszawy i 3 godz. 15 minut z Przemysła do Warszawy. Nie znaleźliśmy jednak konkretnej informacji, na jakich stacjach będzie się zatrzymywał ten pociąg i jak długo potrwa podróż.

Obecnie Podolino na trasie przez Rzeszów - Kraków - Warszawa rozpoczyna bieg na stacji Rzeszów Główny i zatrzymuje się na stacjach: Dębica, Tarnów, Bochnia, Kraków Płaszów, Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna. Pociąg ten jedzie około 3 godziny i 50 minut.

Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość pociągów na "szprysze nr 6" wyniesie do 200 km/h.

 

Skorzystają mieszkańcy Aglomeracji Rzeszowskiej?

W narracji spółki dotyczącej „szprychy 6” na Podkarpaciu odcinek Łętownia–Rzeszów wskazywany jest jako kluczowe ogniwo, które ma domknąć układ połączeń w regionie, skracając relacje długodystansowe do Warszawy oraz wzmacniając ruch aglomeracyjny. Jak zaznaczono, planowany przebieg przez wschodnią stronę Sokołowa Małopolskiego i włączenie do linii nr 91 mają zapewnić efektywne wpięcie w istniejącą sieć i lepszą obsługę aglomeracji rzeszowskiej.

Po wybudowaniu odcinka Rzeszów-Łętownia w ramach „szprychy nr 6" spółka CPK zaplanowała osiem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny, Łąka, Łętownia Wieś, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód

Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

Lotnisko powstanie do 2032?

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

Czytaj również:


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lózakTreść komentarza: mieszkańcy Budziwoja znów wniosą protest bo wolą stać w korkachData dodania komentarza: 11.12.2025, 13:11Źródło komentarza: Baranówki będą bezpieczne! Połączenie Krakowskiej z Warszawska ma kosztować 262 mln zł!Autor komentarza: lózakTreść komentarza: A co niby Feliks Dymnicki ma do tego?Data dodania komentarza: 11.12.2025, 13:10Źródło komentarza: ks. Feliks Dymnicki - filantrop i przyjaciel młodzieżyAutor komentarza: MarekTreść komentarza: Artykuł wprowadza w błąd - zamordowana dziewczyna nie była mężatką. Co do wyroku, jak najbardziej słusznyData dodania komentarza: 11.12.2025, 08:50Źródło komentarza: Dożywocie za zabójstwo szwagierki z pobudek seksualnych. Wyrok dla Grzegorza B.Autor komentarza: HankaTreść komentarza: Karma, koce, drapaki każda pomoc się liczy!!!Data dodania komentarza: 10.12.2025, 10:22Źródło komentarza: Ostatnie dni zbiórki Fundacji AS KIER dla rzeszowskiego "Kundelka"Autor komentarza: DominikaTreść komentarza: Świetna wiadomość dla mieszkańców Baranówki i Przybyszówki! Lepszy dojazd do stref przemysłowych i komfortowe połączenia z głównymi ulicami miastaData dodania komentarza: 10.12.2025, 10:20Źródło komentarza: ks. Feliks Dymnicki - filantrop i przyjaciel młodzieżyAutor komentarza: NataliaTreść komentarza: Wreszcie! Połączenie Krakowskiej z Warszawską od lat było potrzebneData dodania komentarza: 10.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Baranówki będą bezpieczne! Połączenie Krakowskiej z Warszawska ma kosztować 262 mln zł!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama