W minionym tygodniu zarząd podrzeszowskiego lotniska poinformował o realizowanych w tej chwili na jego terenie inwestycjach.
Brak wpływu na prace lotniska
Zakres prac obejmuje m.in. budowę drugiego etapu równoległej drogi kołowania, a także rozbiórkę istniejącej nawierzchni na odcinku 700 m drogi startowej, częściową rozbiórkę poboczy oraz wykonanie nowej nawierzchni.
Jak zapewnił prezes Portu Lotniczego Rzeszów–Jasionka Adam Hamryszczak, realizacja projektu nie wpływa na bieżące funkcjonowanie portu – zarówno w zakresie przewozów pasażerskich, jak i cargo.
Prace zarówno przy pasie startowym, jak i drodze kołowania przebiegają bardzo sprawnie, bez większych zakłóceń. Tempo realizacji inwestycji jest imponujące. Nie ma tutaj żadnych zagrożeń, jeśli chodzi o nietrzymanie się harmonogramu czy nieukończenie inwestycji w terminie.
– podkreślił.
Dobre tempo
Prezes zaznaczył, że przedsięwzięcie ma kluczowe znaczenie nie tylko dla rozwoju portu, ale również dla regionu.
Jest to również inwestycja strategiczna, która wpływa na bezpieczeństwo naszego regionu, a nawet makroregionu. Nowa, zmodernizowana droga startowa oraz równoległa droga kołowania będą docelowo służyły w takim podwójnym zastosowaniu cywilno-wojskowym.
– dodał Hamryszczak.
O postępach w realizacji robót mówił Maciej Łukaszek, dyrektor techniczny oddziału Rzeszów w firmie Strabag – wykonawcy inwestycji. Podkreślał on, że aktualnie prace nieco wyprzedzają swój harmonogram.
Zakończenie układania nawierzchni betonowej na drodze startowej planujemy na 15 września br., ale patrząc na tempo prac, sądzę, że uda nam się zakończyć ten etap już do końca sierpnia br. Potem będziemy czekać na niezbędne pozwolenia i odbiory.
– powiedział.
Środki z UE
Jak wyjaśnił, droga kołowania będzie gotowa we wrześniu 2026 r. Już w tym roku zakończone mają zostać prace związane z nawierzchnią, natomiast w kolejnym zrealizowane zostaną pozostałe elementy infrastruktury technicznej, w tym oświetlenie i systemy bezpieczeństwa.
Na lotnisku budowany jest także nowy odcinek równoległej drogi kołowania o długości 1087 metrów i szerokości 23 metrów. Po obu stronach powstaną dodatkowe pasy pobocza o szerokości 10,5 metra. Inwestycja obejmuje również dwa łączniki z drogą startową, o długości około 160 i 150 metrów.
Inwestycje kosztować będą ponad 113 mln zł; Projekt został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF Military Mobility), kwotą 11 mln euro. Pozostała kwota to wkład własny spółki zarządzającej lotniskiem oraz dotacja właścicieli lotniska – samorządu województwa (20 mln zł) i Polskich Portów Lotniczych (15 mln zł).
Napisz komentarz
Komentarze