Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama

Zaprojektują i wybudują obwodnicę Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73

Podziel się
Oceń

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73. Spośród dziesięciu podmiotów startujących w przetargu wybrana została oferta firmy Intercor, która wyceniła realizację zadania na 324 mln zł.

W przetargu złożono dziesięć ofert, których wartość wahała się między 324 a 482 mln zł. Ta najkorzystniejsza została wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc).

Jeżeli od dokonanego wyboru nie wpłynie odwołanie, przetarg zostanie skierowany do standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu czynności kontrolnych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.

Przebieg i zakres inwestycji

Inwestycja przebiega przez powiat jasielski, przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Będzie miała ponad 9 km długości, w tym ok. 6 km w nowym śladzie.

Początkowy, ok. 3-kilometrowy odcinek obwodnicy poprowadzony będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 73. Zostanie on rozbudowany do parametrów drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 t/oś z dodatkowym pasem wielofunkcyjnym o szerokości 3,5 m. Obwodnica będzie krzyżowała się z drogami powiatowymi i gminnymi poprzez skrzyżowania zwykłe i skanalizowane. Zaprojektowano także miejsce do kontroli i ważenia pojazdów. Rozbudowany odcinek DK73 zakończony zostanie rondem turbinowym, a trasa obwodnicy w dalszej części (ok. 6 km) będzie przebiegała już po nowym śladzie, po zachodniej stronie Jasła.

obwodnica Jasła

Obwodnica przetnie rzekę Wisłokę, a następnie zostanie poprowadzona przez tereny rolnicze i niezabudowane, po zachodniej stronie osiedla Kaczorowy. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Jasło – Błażkowa – Jodłowa wybudowane zostanie rondo turbinowe. Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na DK28 za Jasłem (zachodnia część miasta) w kierunku Nowego Sącza, gdzie także planowane jest rondo turbinowe.

W ciągu obwodnicy zaplanowano budowę 41 obiektów inżynierskich, w tym m.in. trzy mosty, jeden wiadukt oraz 18 przepustów pełniących jednocześnie funkcje przejść dla zwierząt. Dodatkowo powstanie infrastruktura niezbędna do prawidłowego funkcjonowania drogi i terenów przyległych.

GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w II połowie 2029 r.

Cel inwestycji

Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne, to będące na etapie przetargu obwodnice Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.

Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73 należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Rozpoczyna się od połączenia z drogą ekspresową S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadzi do Jasła. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.

Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).


Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lózakTreść komentarza: bo fachowcy z pisu nie wiedzieli co to jest. Oni się znają na węglu i wodzie świeconejData dodania komentarza: 30.06.2025, 19:41Źródło komentarza: PiS zrzekł się praw do cennych złóż na Grenlandii? Gawlik ujawnia i pytaAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: dzieci sie nie robi a jak cos to wszystkie chcą rodzic w Rzeszowie a potem płacz że oddział zamykają. Tak samo jest ze szkołami, wożą dzieci do miasta a potem płaczą że szkołe na wsi zamykają. Mamy płacić za puste sale?Data dodania komentarza: 26.06.2025, 06:42Źródło komentarza: Co z porodówką w Lesku? Do walki dołącza Partia RazemAutor komentarza: KarolinaTreść komentarza: Karygodne działania, a raczej brak działań, rządu. Wycierają sobie gęby byciem prorodzinnym, a zabierają nam podstawowe prawo do bezpieczeństwa.Data dodania komentarza: 21.06.2025, 14:33Źródło komentarza: Co z porodówką w Lesku? Do walki dołącza Partia RazemAutor komentarza: staszekTreść komentarza: niech zamkną to betoniarnie firma STYROBUD jestem ciekaw dlaczego po zdarzeniu ta pompa była spawana może dalej w użytku nie rozumiem jednego auto po wypadku trafia na parking policyjny a tu jak by ślady zacierać może wczesniej była spawanaData dodania komentarza: 21.06.2025, 11:33Źródło komentarza: Wypadek na budowie na Kwiatkowskiego. Pracownika przygniotło ramie pompogruszki! [Aktualizacja]Autor komentarza: kkkTreść komentarza: na caritas? Nie daję.Data dodania komentarza: 20.06.2025, 21:29Źródło komentarza: Rzeszowski Caritas rozpoczął zbiórkę na rzecz poszkodowanych w pożarzeAutor komentarza: DawidTreść komentarza: Super! Nie możemy sobie pozwolić na kolejne poświęcenia w imię cięć budżetowych!Data dodania komentarza: 20.06.2025, 12:13Źródło komentarza: Co z porodówką w Lesku? Do walki dołącza Partia Razem
Reklama
Reklama
Reklama